23948sdkhjf

Æg, høns ? og en for kort startbane..

Allerede hedengangne Maersk Air undersøgte ved mange lejligheder muligheden for og lønsomheden i at drive et fragtfly på Færøerne. Der kunne faktisk godt etableres en ?business case?. Men en forudsætning ville altid være et bindende forhåndstilsagn fra speditørerne om at ville bruge og støtte en sådan rute, hvis den kom.

Og det var altid det skær, projektet stødte på..

- Det er den gamle historie med ægget og hønen! Vi siger som luftfartsselskab, at hvis vi skulle overveje at indsætte en ren fragter på Færøerne, forudsætter det bindende forhåndsaftaler med speditørerne, der siger, det ville være en god ide. Men speditørerne siger til gengæld, at hvis vi bare indsætter en fragter, skal godsmængderne nok komme! Sådan bølger det frem og tilbage, og vi vil derfor heller ikke i dag overveje at satse på en fragter uden forlods at have en rimelig sikkerhed for, at det kan bære sig, siger Magni Arge, der er administrerende direktør for Atlantic Airways.

Alene

- Vi har jo nu i nogen tid været alene på trafikken mellem Danmark og Færøerne, og ser vi på fragten, mener jeg, at vi det store og hele har været i stand til at dække behovet for transport af luftfragt også. Og ligeledes har vores posttrafik artet sig fint også, siger han.

- Vi flyver op til fem gange dagligt på ruterne mellem Danmark og Færøerne, og det betyder en rimelig fragtkapacitet, men der er naturligvis altid speditører, der mener, at der kunne være behov for mere. Samtidig har den færøske økonomi været i stagnation gennem nogen tid nu, og det har også betyder, at der stort set har været balance mellem udbud og efterspørgsel på fragtområdet.

Fremtidens fly

- Noget andet er så, at vi med større fly i fremtiden vil få mere fragtkapacitet til rådighed. Vi flyver i dag med fire, snart fem BAe 146, men da fabrikken ikke producerer disse fly mere, er vi tvunget til at se på alternativer i markedet. Der er her tre muligheder: Airbus A319, Boeing 737-700, og Embraer 190. Jeg tror ikke, Embraer vil komme på tale, og Boeing 737-300 kender vi udmærket fra Maersk Air?s tid. Så er der A319, som vi netop har haft besøg af her på Vagar. Det er et dejligt fly, men vi skal naturligvis se nøje på forholdet mellem anskaffelsespris og driftsøkonomi for hvert alternativ.

- Banen her på Vagar er som bekendt for kort til, at Boeing 737-700 kan operere uden begrænsning i kapaciteten. Det kan derimod Airbus A319, og får vi de ekstra 150 meters forlængelse af banen, vil vi have gode kort på hånden for at løfte mere fragt på Færøerne. Det er imidlertid et rent politisk spørgsmål, der endnu mangler at finde sin afklaring, siger Magni Arge.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094