Sterling splittede Icelandair Gruppens top
Hen mod slutningen af oktober blev det klart, at der råder stor uenighed om de store strategiske forhold inden for Icelandair. Det blev også endnu engang bevist, at hovedaktionæren og topchefen Hannes Smarason dels har stærke meninger ? dels har en ledelsesstil, der ikke bekommer alle vel.
Det blev i hvert fald for meget for den nu forhenværende præsident for FL-Group, der står bag blandt andet Icelandair. Hun forlod med ultrakort varsel sin stilling, der straks blev overtaget af - Hannes Smarason.
Det stod klart, at det var spørgsmålet om FL-Group?s køb af Sterling, der splittede topledelsen.
Farvel til samarbejdeOg selvom det stadig var ventet ved redaktionens slutning, at den nu noget forsinkede pressemeddelelse fra FL-Group og Sterling om sammensmeltningen var kommet, var alle enige om, at den var lige på trapperne.
Til gengæld boblede det også op, at skulle Icelandair gruppen købe Sterling, ville det betyde farvel til det nu mangeårige samarbejde mellem SAS og Icelandair. Et samarbejde, der betød, at SAS ophørte med at betjene ruten mellem Reykjavik og København til fordel for en code-share aftale med Icelandair, der således var ene om at lægge fly til. Resultat vil blive, at SAS ? selv eller via en anden partner - overvejer at gå ind på ruten igen for at slås om trafikken over Nordatlanten ind til trafiknettet i København.
ReorganiseringI mellemtiden har Icelandair gruppen gjort sig klar til at overtage Sterling og måske andre nye selskaber. Det er sket via en reorganisering og opsplitning af FL-Gruppen i fire dele, hvoraf én nu er dedikeret til luftfart.
-----