23948sdkhjf

Transporter på første klasse

Der var mange ? helt fortjente roser ? da, Volkswagen introducerede den nye VW Transporter T5 for godt tre år siden. Men blandt de få torne, var blandt andet det lidt skrabede udstyrsniveau på de rene van-udgaver. For tvillingmodellen Caravelle/Multivan ? der trods navnet er indrettet til persontransport ? viste, at Transporteren sagtens kan gøres bedre.

Men Volkswagen kender sine erhvervskunder, og her ruttes der traditionelt ikke med investeringerne til bud-, håndværker og kurer-biler.

Men der er åbenbart et marked for mere luksus selv på kassevogne. Den danske VW-importører har udsat Multivan, der reelt er en MPV, for en omgang standarddansk gulplade kirurgi.

Resultatet hedder ? med lidt dobbeltkonfekt ? Multivan Supervan.

Supervan byder ud over de vante Transporter-dyder, som gode køreegenskaber og velgennemtænkt design, på såvel kosmetiske som tekniske fortrin i forhold til et standard ?rugbrød?.

Udefra er det naturligvis ?bus?-vinduerne, der afslører at det ikke er en standard kassevogn.

Interiøret har et mere elegant design og materialevalget vægter kvalitetsfølelse over det praktiske og robuste look.

Supervan leveres i tre udstyrsvarianter: Trendline, Comfortline og endelig topvarianten Highline.

Detaljerne

Testbilen er en Highline-version, der på listen over særligt standardudstyr tæller fuldautomatisk aircondition, tyverialarm med kabineovervågning og hældningssensor, radiostyret ur, fartpilot, bagklap og skydedøre med automatisk lukkefunktion, regnsensor, sædevarme, nøddetræslister og læder/alcantrara-sædeindtræk.

Aluminiumsindlæg med lys i fodtrin er ekstraudstyr.

De mange ? dyre ? detaljer højner chaufføroplevelsen mærkbart. Sammenligner man med en standard Transporter, så er især en usynlig detalje, der er velkommen i Supervan. Støjniveauet er mærkbart lavere, selv om der er åbent til klangbunden i varerummet. VW Transporter støjer ikke mere end andre varebiler, men støjniveauet er for højt. Især for en chauffør, der tilbringer det meste af en arbejdsdag bag rattet.

Den 104 hk. turbodiesel leverer veloplagte trækkræfter. Supervan leveres med hele T5-seriens motorprogram af benzin og Dieselmotorer. To 1,9 liters motorer med 4-cylindre på henholdsvis 85 og 104 hk, samt to 2,5 liters 5-cylindrede motorer på 130 og 174 hk. Drejningsmomentet starter ved 200 Nm over 250 og 340 til 400 Nm i den største motor. Dermed skulle der være en motorstørrelse der passer til de flestes behov. Alle motorer opfylder Euro3 standarden.

Let volumen

Koblingen kræver i lighed med tidligere testede Transportere lidt tilvænning.

Supervan vil næppe tiltrække mange kunder i den godstunge ende af van-segmentet. Dertil er det åbne varerum simpelthen for skrøbeligt. Men når det gælder let volumentransport, så er det et fristende bud på lidt chaufførluksus.

Priserne for VW Transporter starter ved godt 220.000 kroner. Supervan kræver en mere velspækket tegnebog med startpriser lige over 300.000 kroner.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094