23948sdkhjf

Overblik over arbejdstid og pauser for chauffører

Det var på opfordring fra en kollega, der ligesom mange andre syntes, at det kan være svært at holde styr på, om man nu har holdt en tilstrækkelig lang pause og så videre, at vognmand Poul Hegelund i Håstrup ved Fåborg fik udviklet en ny køretidstimer. Den hjæl-per på en ganske enkel måde chaufføren til at styre sin køre- og hviletid.

Det nye apparat, der er ganske simpelt med en skærm og en enkelt knap, kan hjælpe chaufføren med at få holdt pauserne, så de får den nødvendige længde.

Chaufførerne har ofte har svært ved at vurdere, om de nu har holdt 15 minutter, så det tæller som en pause, eller om de måske kun har holdt 13 minutter inden de kører igen. Det problem satte gang i udviklingsarbejdet.

Problemknuser

Poul Hegelund er i forvejen ikke ukendt med at udvikle produkter til branchen. For et års tid siden fik han udviklet den intelligente lastvognsvægt Cargo Watch.

Nu er de første eksemplarer af TimeSpy?P15 kommet på markedet, og der er allerede solgt 500 eksemplarer.

Salget er overdraget til DANWAY i Rødekro, hvor sælger Lars Bendixen står for markeds-føringen af TimeSpy, der bl.a. har den fordel, at det ikke tager ret lang tid at montere appa-ratet. Og der skal heller ikke ske noget indgreb i fartskriveren, med en ny plombering til følge.

Apparatet er udelukkende beregnet på chauffører, der selv styrer døgn- og weekendhvil. Når vognen startes, trykkes der en gang på knappen på TimeSpy. Derefter er der 5 timer og 15 minutter til rådighed. Hvorfor det er lige netop dette tidsrum, vil den opmærksomme læser nok spørge. Jo så er der nemlig plads til at der kan køres 4 ½ time plus at der afhol-des ¾ times pause.

Der er tre tællere i TimeSpy, og hver gang vognen holder og håndbremsen trækkes, be-gynder TimeSpy at tælle minutter, og samtidig tæller en anden tæller saldotiden og endelig tælles antallet af pauser på 15 minutter.

Efter at perioden på de fem timer og femten minutter er gået, trykkes der igen på knappen, og en ny periode starter.

Chaufføren advares i god tid, så han ikke når at køre for længe, inden den første pause bliver afholdt.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079