Neptun Transport opruster i Jylland
Speditionsvirksomheden Neptun Transport A/S, med domicil på Frihavnen i København, har netop åbnet en afdeling i Vejle, der skal styrke kontakten til kunderne i Jylland.
- Vi har altid håndteret vores kunder i Jylland her fra kontoret i København og det. Men vi har i flere år ønsket at styrke vores position i Jylland med en fast repræsentation, for at få en tættere og mere personlig kontakt til vores kunder, siger adm. direktør Peter Svendsen, Neptun Transport.
Han stiftede sammen med medejerne Per Larsen og Jakob Pedersen, Neptun Transport for 16 år siden.
Neptun Transports aktiviteter er opdelt i to divisioner: en oversøisk med fokus på projektlaster og en bildivision, der har specialiseret sig i biltransporter til Østeuropa og Balkan og Mellemøsten.
Det nye ? og foreløbigt enmandsbetjente ? kontor i Vejle ledes af Henrik Funk. Han har stor erfaring med køb af projekttransporter indenfor for transport og logistik.
Henrik Funk er udlært i speditionsbranchen og 21 års erfaring i branchen ? både i Danmark og i udlandet. Herunder i så forskellige sektorer som rederibranchen og inden for møbelkonsolidering.
- Når vi først har taget skridtet nu, så skyldes det at både timing og især den person, der skal lede et nyt kontor er utroligt vigtig. Vi har alle kendt Henrik i mange år, og er derfor sikker på, vi har fundet den rette mand til jobbet, siger Peter Svendsen.
- Vores største styrke har altid været er at vi er gode til at lytte til kunden og forstå hans behov, og så reagere på det. Det vil blive styrket med et kontor i Jylland, hvor vi har mange af vores kunder, forklarer Peter Svendsen.
Henrik Funk bekræfter den udlægning.
- Det er naturligvis utroligt vigtigt, at man har en god dialog med kunderne, uanset hvilken del af branchen man arbejder i. Men dialogen bliver ekstra vigtig, når det gælder mere nicheprægede transporter. Transportkøberne forventer her et meget tæt samarbejde og det er min erfaring, at det er Neptun Transport dygtige til, siger Henrik Funk.
Da en betydelig andel af Neptun Transports kundebase ligger i Jylland er det meningen at kontoret i Vejle fremover skal vokse til en håndfuld medarbejdere.
- Henrik skal både på kort og længere sigt koncentrere sin indsats omkring projekttransporter, som er hans speciale. Men med tiden skal vi også styrke vores bildivision i Jylland og her har Henrik med sit brede branchekendskab de nødvendige erfaringer til at lede og udvikle relationerne på bilsiden, siger Jakob Pedersen, der er chef for bildivisionen.
Danske chaufførerNeptun Transports bilafdeling har sine aktiviteter indenfor transporter til og fra Østeuropa og Balkan.
- Vores succes på Østeuropa og Balkan skyldes mange års eksistens på markedet, samt faste og direkte ruter til hele området. I dag har Neptun Transport en ganske stor markedsandel på Balkan og den nødvendige ekspertise. Det er teknisk og især administrativt meget tungt, at køre på Balkan, sammenlignet med lande inden for EU. Her er det vigtigt, at man ved, hvad man har med at gøre, hvis godset ikke skal hænge fast i fortoldningen et eller andet sted, fortæller Jakob Pedersen.
Konkurrencen på østeuropæernes hjemmebane er benhård, især når det gælder prisen.
- Derfor kører vi også mange transporter med østeuropæiske vognmænd og chauffører som underleverandører. Men udelukkende på fullloads. Når det gælder stykgods, så fortrækker vi at køre med danske chauffører og vognmænd, siger Jakob Pedersen.
Han ligger ikke skjul på at virksomhedens erfaringer med eksempelvis polske chauffører, viser at de er blevet dygtigere i de senere år.
- Selvfølgeligt findes der dygtige chauffører i Østeuropa og de er generelt nærmere deres danske kolleger end de var for fem år siden. Men der er stadig stor forskel på kvalitet og effektivitet. Det vil være en katastrofe, hvis den danske vognmandsbranche opgiver international transport, siger Jakob Pedersen.
Derfor vækker den hårde danske kurs på køre-hviletidsområdet også bekymring i speditionsvirksomheden.
- Det er et problem, som vedrører hele den danske transportbranche samt dansk Industri. Hvis danske chauffører og vognmænd ikke længere vil være med, så mister vi en styrke, som gavner hele erhvervet, siger Jakob Pedersen.
-----