Arbejdstid kræver IT
Stor interesse for DTL medlemsmøde i Fredericia.
De skærpede sanktioner ved overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne og det nye arbejdstidsdirektiv var temaer, som resulterede i et usædvanligt stort fremmøde, da DTL afholdt medlemsmøde i Fredericia i går. Der var omkring 400 vognmænd og chauffører, der deltog i mødet.
- Når vi holder møde i den lokale vognmandsforening på Fyn plejer der kun at være et fremmøde på cirka 25, sagde vognmand Kaj Nielsen, der er formand for Region Syd og som var ordstyrer under mødet i en kommentar til det store fremmøde.
Arrangøren var Vejle Amts Vognmandsforening, der med mødet gerne ville have aflivet alle de rygter og myter som for tiden florerer på området.
Advokat og afdelingschef i ATL, Andre Rouvillain gennemgik på god pædagogisk vis det nye EU-arbejdsdirektiv, der for ansatte trådte i kraft den første juli i år, mens selvkørende vognmænd først er omfattet af direktivet pr. 23. marts 2009.
- Vort erhverv kan ikke bære, hvis der sker et stort uheld med en lastvogn indblandet, hvor chaufføren måske ikke har sovet tilstrækkeligt eller kørt for stærkt ifølge lovgivningen. Og så er det for øvrigt ligegyldigt om det har haft nogen indflydelse på årsagen til uheldet eller ej, sagde André Rouvillain.
Interessant nok var der ikke den store spørgelyst til Andre Rouvillains gennemgang af det nye direktiv, selv om der var mange som sad og rystede på hovedet af det nye direktiv.
Der er heller ikke tvivl om at det kommer til at stille store administrative krav til ledelsen i vognmandsforretningerne fremover. Man bliver nødt til at have styr på hvad der er arbejdstid og hvad der er rådighedstid samt hvad der så er hviletid. Specielt afgrænsningen mellem rådighedstiden og de to øvrige størrelser er svære at håndtere.
Afdelingschefen opfordrede dog kraftigt til at man benytter IT-løsninger til at håndtere forholdene.
- Alt andet vil være uprofessionelt og spild af tid, sagde Andre Rouvillain til forsamlingen.
Den kildne knap
Den lille knap på fartskriveren fik en hovedrolle på DTL-medlemsmøde, selv om politiet oplyste at der endnu ikke er nogen, der har fået bøder for at glemme at stille på knappen.
Bertil Svan, Rigspolitiets Færdselsafdeling i Vejle, oplyste, at ordensmagten i øjeblikket farer med lempe
- Vi kører i en overgangsperiode, hvor der ofte vejledes. Endnu har ingen fået bøder for at glemme at dreje på kontrolapparatets knapper. Men overgangsperioder har det med at høre op, pointerede Bertil Svan.
Fra forsamlingen kom der en kommentar til politiet, som lød: hvor mange gange tror du vi skal dreje på den knap. Er i klar over hvor meget det stresser chaufførerne og kommentaren blev fulgt af en invitation til at komme med ud og køre en tur, så politiet selv kan se hvordan det er.
Svaret fra politiet kom prompte:
- Kom med ud i en politibil, vi har mange knapper at trykke på.
Det affødte omgående en kommentar fra vognmand Per Rasmussen Juelsminde, der er medlem af bestyrelsen i Vejle Amts Vognmandsforening:
- I trykker vel forhåbentlig ikke på disse knapper, når I kører!
En deltager efterspurgte hvor sikkerheden var henne ved at dreje på knappen på fartskriveren. Det kan da også være svært at få øje på forbindelsen mellem knappens position og trafiksikkerheden.
-----