Klar til at hæve priserne
Mulighederne for fragtforhøjelser på landtransporten har nok aldrig været større de seneste mange år, lyder en vurdering i branchen.
Det er ikke problemer vognmændene mangler for tiden. Der er skærpede sanktioner ved overtrædelse af køre- hviletidsbestemmelserne, nye regler om arbejdstid, nye digitale fartskrivere, stor mangel på kvalificeret arbejdskraft, tårnhøje brændstofpriser, nye miljønormer, som kan ændre meget i tankmønstret - blot for at nævne nogle af de vanskelige problemstillinger.
Samtidig har specielt forhold som mangel på kvalificeret arbejdskraft og de nye stramninger omkring køre/hviletid pludselig gjort, at der er mangel på transport. Her tyder meget på, at f.eks. reglerne omkring håndtering af knapperne på fartskriveren har været medvirkende til, at mange chauffører finder hele transporterehvervet uinteressant. De søger måske over i andre erhverv eller træder måske ud af arbejdsmarkedet.
Det medfører også, at der efterhånden er mangel på lastvognstog med kvalificerede chauffører bag rattet. For det er ikke nok, at chaufføren blot har erhvervet sig et kørekort hjemme i f.eks. Polen og ikke har nogen erfaring eller viden om transport og i øvrigt ikke taler noget andet sprog end polsk.
Det giver problemer, men omvendt er vurderingen rundt om i branchen, at situationen vil gøre det muligt for mange danske vognmænd at få hentet det efterslæb hjem, som de oplever på olieprisstigningerne og samtidig få hævet fragterne, hvis de ellers kender deres besøgelsestid.
I øjeblikket er der pres på det hele transporterhvervet. Julen er tæt på, og der er et generelt stigende transportbehov.
-----