23948sdkhjf

Det blev en succes!

Den første kommercielle lastbilkonvoj fra Kina til Europa ankom til Bruxelles den 17. oktober.

Den første kommercielle lastbilkonvoj fra Kina til Europa ankom til Bruxelles den 17. oktober.



Ifølge initiativtagerne blev turen en succes, der klart viser, at distancen kan tilbagelægges med lastbil i stedet for med skib, når destinationen er Europa og …… Amerikas østkyst.

De fem lastbiler i konvojen fragtede møbler og tryksager.

- De forlod Beijing den 27. september, og det viste sig, at de 12.000 kilometer kunne afvikles på 12 til 15 dage uden unødvendige stop og ventetider ved grænseovergange, forklarede Martin Marmy, generalsekretær i IRU, der arbejder målrettet mod at genåbne Silkevejen. – Eksperimentet dokumenterer, at gods kan transporteres effektivt fra Kina til Europa på omkring en tredjedel af den tid, det tager med skib, påpeger Marmy, der præciserer, at man i USA er i gang med at undersøge muligheden for at transportere containere fra Kina mod Sortehavet, der vil blive forbundet med den amerikanske østkyst. Den transportform vil blive kortere og billigere end at afskibe containere til San Diego og derefter køre dem til østkysten.

Landevejsruten mellem Kina og Europa er ifølge IRU en god løsning på de transportproblemer, virksomheder med produktion i Kina møder i dag og som er resultatet af den aktuelle overophedning i de kinesiske afskibningshavne og galopperende fragtpriser i det hele taget. Undervejs gjorde lastbilkaravanen stop i Astana, Moskva, Riga, Vilnius og Warszawa.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062