EURO-normer satte præg på RAI
Alle lastvognsproducenterne havde de kommende EURO-normer som hovedtema på RAI udstillingen i Amsterdam.
Selv om EURO 4 normen først træder i kraft til den første oktober næste år, og EURO5 normen først kommer i slutningen af 2009, vil alle producenterne være klar med lastvognsversioner, som inden for det næste års tid allerede vil kunne matche EURO 5 normen. Nok så interessant vil samtlige producenter også tilbyde en løsning med SCR-teknik, som kræver påfyldning af AdBlue for at fungere.
De to lastvognsproducenter MAN og Scania har ellers proklameret, at deres EGR (udstødningstilbageførsel) løsninger er en langt bedre løsning end SCR-varianten. Hertil kommer den problematik, der går på, om brugeren af lastvognen, som skal have påfyldt AdBlue nu også påfylder det rigtige stof, og ikke snyder ved for eksempel at påfylde vand i stedet. Skeptikere er nemlig begyndt at fundere over, om snedige teknikere vil være i stand til at omprogrammere vognenes motorteknik, så motoren kan køre uden brug af AdBlue – hvilket vil betyde, at vognen pludselig kun er en EURO 0 eller i bedste fald en EURO 1.
Ligeledes hævder skeptikerne, at det vil være et problem, hvis en lastvogn som brugt sælges til et land i Afrika. Man kan nok ikke forvente, at distributionen af AdBlue er på plads i disse områder, og så vil der netop være fare for, at vognens motorstyring blot omprogrammeres, så vognen derefter kommer til at køre rundt med en lav EURO-klassificering – til skade for miljøet.
Men endnu har ingen af de to producenter dog været i stand til at vise en EGR-løsning, der kan klare EURO5 normen, så både MANs og Scanias EURO5 versioner er baseret på anvendelsen af SCR-teknik. Begge producenter hævder dog, at de vil være klar med EGR-løsninger inden EURO5 normen træder i kraft.
Når man fokuserer meget på allerede nu at kunne få lastvogne med EURO5 klassificerede lastvogne. så skyldes det ikke mindst muligheden for at opnå rabat på mauten i Tyskland efter første januar.
-----