Det går generelt godt for dansk transporterhverv
Kurt Larsen, administrerende direktør for DFDS Transport A/S, tøver ikke rent længe, før han bekræfter, at det generelt går godt i branchen: - Mange virksomheder tjener penge - og mange af dem tjener flere end de gjorde før, siger han - og ser ingen egentlig chaufførmangel
- De store vokser - dels organisk men også gennem opkøb - og de har ressourcerne til det. Det er sikkert mindre sjovt for de små speditører, der er temmelig hårdt presset, og jeg tror, der på sigt vil blive færre af de små og mellemstore og flere af de store transportvirksomheder. Konsolideringen er allerede i fuld gang, siger han.
- Det er mit indtryk, at forventningerne til branchen er rimeligt positive. Den økonomiske velstand er absolut med til at geare udviklingen op i fart. Men der er stor forskel på landene i Europa: der er nogle, hvor det går stærkt, og nogle - også store og internationalt betydningsfulde markeder - hvor det går mindre stærkt.
- Vækst har vi i stort set alle lande. Den globale vækst og den deraf følgende velstand sikrer branchen - i hvert fald et stykke tid. Med vækst og velstand følger øgede godsstrømme, og det betyder øget aktivitet for transportvirksomhederne.
I Danmark har vi i øjeblikket kraftig vækst, men for DFDS Transports vedkommende er det kun 25 procent af vore aktiviteter, så det er ikke afgørende.
- Om opsvinget har bidt sig fast, er et andet spørgsmål. Det aner jeg jo ikke noget om. Spørgsmålet er, om der kommer nye terrorhandlinger, nye orkaner med deraf følgende oliekriser eller politiske udspil i en eller anden stat, der får indflydelse på verdensgangen. Ellers ser jeg det jo sådan, at disse påvirkninger er mere følelsesbetonede end egentligt reelle. Terrorhandlinger, for eksempel, er jo reelt ikke en verdensøkonomisk belastning. Men vi er bange for at blive påvirket og derfor reagerer vi, - og vi lader os påvirke af disse katastrofer.
Kraftig efterspørgsel- Der er i øjeblikket kraftig efterspørgsel efter transport i branchen, men jeg ser ikke nogen decideret chaufførmangel. Der har altid været bud efter dygtige chauffører. Mangel på chauffører opfatter jeg overvejende som et dansk fænomen, fostret af fagbevægelsen, der kan bruge det til at skaffe medlemmerne bedre overenskomster: De siger: nu har vi mangel på chauffører, så nu må I også passe godt på dem I har: give dem højere løn og bedre arbejdsvilkår. Men jeg tror ikke så meget på, at det virker på den måde. Og selvom vi har fået skærpet kravene til chaufførerne i den senere tid, er det noget, vi har lært at leve med og som nu er fuldt integreret i vore aktiviteter.
Følger op med uddannelseDFDS Transport A/S følger i år op på opsvinget - fast forankret eller ikke - med uddannelse til alle medarbejderne. - Hvert eneste medlem af dette hus gennemgår i år et kursus, siger Kurt Larsen, - og det samme sker i de øvrige 36 lande, hvor vi er. Og det er jeg positiv overfor. Ellers er jeg jo ikke den store tilhænger af konsulenter, for jeg forstår ikke, hvorfor en konsulent skulle have bedre forudsætninger for at træffe rigtige beslutninger end vi, der været her i en menneskealder. Det er uforståeligt for mig, at det skulle være en god idé.
- Men det betyder ikke, at jeg ikke anerkender viden, for det gør jeg bestemt. Og den dygtige leder sørger for at holde sig ajour med, hvad der sker på økonomiområdet, inden for international handel, og i det hele taget, hvad der sker i verden.
- Ledere er ikke medlem af en elitær division, for hvem verden ligger åben - vi er helt almindelige mennesker, der fortsætter driften så godt vi kan og så længe vi kan, og i den proces tager vi hele tiden viden til os.
Kurt Larsen, der fyldte 60 for nylig, siger offentligt, at hans største fortjeneste i forbindelse med DFDS Transports markante vækst er hans held med at skaffe dygtige medarbejdere. Han vil ikke udtale sig om, hvornår han trækker sig, men siger dog:
- Jeg ved sådan nogenlunde selv, hvornår det bliver, og jeg har en aftale med bestyrelsen og mine medarbejdere om, at jeg nok skal sige til i god tid.
Og det løfte holder jeg.
-----