23948sdkhjf

Vi tjener penge, men konkurrencen er hård.

Karl Erik Thygesen, administrerende direktør for GT Transport A/S, der blev solgt til Kühne & Nagel i 2004, giver et øjebliksbillede af branchens vilkår. Han siger: - Det går godt for alle i branchen. Vi har vækst, og vi tjener penge, - og det er mange år siden, vi gjorde det. Men konkurrencen er hård. - Det er merforbruget inden for bygge- og anlægssektoren, der er med til at holde hjulene i gang.

Karl Erik Thygesen, administrerende direktør for GT Transport A/S, der blev solgt til Kühne & Nagel i 2004, giver et øjebliksbillede af branchens vilkår. Han siger: - Det går godt for alle i branchen. Vi har vækst, og vi tjener penge, - og det er mange år siden, vi gjorde det. Men konkurrencen er hård.

- Det er merforbruget inden for bygge- og anlægssektoren, der er med til at holde hjulene i gang.



Men det store spørgsmål er, om vi er klar til opgaven, når for eksempel Tyskland kommer op i omdrejninger, og om mængden af produkter kan klare den voldsomme efterspørgsel, der så kommer. Jeg tænker specielt på eksport af træmøbler, der kørte fint, indtil der pludseligt blev sagt stop, - men når nu giganten vågner, er vi så i stand til at klare efterspørgslen.

Støvsuget for trailere

- Vi havde faktisk en situation for et stykke tid siden. Vi skulle bruge trailere, og vi var ude og støvsuge hele markedet for ledig kapacitet. Det var temmelig håbløst dengang, og nu er jeg bange for, at det bliver endnu værre, når vi kommer længere frem på året.

- Den oplagte løsning på kapacitetsproblemerne er at omlægge transporter til jernbanenettet. Men det er ikke noget, man bare lige gør. Det kræver store investeringer i it og ny teknologi, omfattende ombygning af trailerparken, og en strækning på minimum 600-800 km, før det kan betale sig.

Oplægger til jernbane

- Vi er i fuld gang med at omlægge en del af transportopgaverne til jernbanen, forsætter Karl Erik Thygesen. - Allerede næste år er vi i stand til at køre 20 procent af transporterne på skinner, og selvom det i enkelte tilfælde kan blive billigere for kunden, så vil det udlignes af, at prisniveauet for de nationale transporter på grund af skærpede sanktioner for overtrædelse af eksempelvis køre-hviletidsreglerne bliver højere.

- Der er en begyndende trend, der går i retning af mangel på dygtige chauffører visse steder i branchen. Chaufførmangel er noget vi tager alvorligt, og som vi derfor beskæftiger os meget om. Vi forsøger at løse problemet ved at indkalde chaufførerne til møder, hvor vi opdaterer dem med viden omkring reglerne. På den måde håber vi at begrænse den negative effekt af stramningerne.

Rekruttering af chauffører

Samtidig skal vi også bane vejen for rekruttering af nye chauffører, som så tager arbejde fra de nuværende medarbejdere. Det er en udvikling, vi forsøger at komme i forkøbet med information.

- Men jeg tror, vi klarer presset. Danskerne er hurtige til at omstille sig. Vi skal have endnu bedre uddannede folk, og vi skal indse, at vi er nødt til at betale for den højere uddannelse i fremtiden. Det er de nye krav til øget viden omkring it, der ligger til grund for udviklingen.

Vi har også brug for medarbejdere med højere uddannelser. Og det bliver ikke mindre med tiden. Om fem år er vi tre til fem gang større end vi er i dag, og så er der et øget behov for højtuddannede medarbejdere. Der er også visse områder, der kræver specialviden, - her tænker jeg især på miljøområdet, og vi ved allerede nu, at vi på et tidspunkt får brug for en miljøspecialist til at hjælpe os. Men ellers er vi ikke fokuseret på højere uddannelser: Her hos os er det vigtigt at være dygtig til at handle - gode købmænd har aldrig skadet, understreger Karl Erik Thygesen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065