Vi arbejder seriøst og aktivt med sikkerheden
Mogens Therkelsen, direktør for HPT og formand for ITD reagerer mod det, han ser som trusler fra energi- og transportministeren mod det danske transporterhverv i forlængelse af rapporten om bremseproblemer for vogntog - specielt trailerne
- Ifølge dagspressen har energi- og transportminister Flemming Hansen for nyligt på grund af en på det tidspunkt endnu ikke færdig - og langt mindre offentliggjort - rapport fra aktørerne i et 3-årigt projekt, besluttet, at der eventuelt skal ske stramninger med hensyn til antallet af syn per år per lastbil.
- Ingen skal være i tvivl om, at transporterhvervets aktører og organisationer meget interesseret, i at materiellet ikke kun lever op til de foreskrevne krav og standarder, men også i dagligdagen er absolut funktionsdygtigt og dermed trafiksikkert, fastslår Mogens Therkelsen.
- Der er gennem de senere år fra branchens side arbejdet intenst med at højne standarden af transportmateriellet i såvel miljø- som sikkerhedsmæssig henseende. Der er således sket forbedringer i lastvognsmateriellet på disse områder i et omfang, som ingen andre transportmidler kan noteres for, fremhæver han og fortsætter:
- Dette er sket ud fra en ansvarsbevidsthed blandt vognmænd og deres medarbejdere og gennem krav til leverandørerne af de forskellige produkter.
- At det optimale mål måske ikke er nået i enhver henseende, vil jeg ikke bestride, men jeg bestrider på det kraftigste, at der ikke fra erhvervets og udøvernes side arbejdes seriøst og aktivt med sikkerhed og forebyggelse.
Tidlig offentliggørelse- Jeg finder det utroligt beklageligt, at ministeren følte sig presset til - mod god skik og aftale - at offentliggøre nogle procent-satser for danske og udenlandske vogne, før de involverede parter (herunder det daværende Statens Bilinspektion, 13 transportvirksomheder og mange andre dygtige mennesker), der har arbejdet med bremseproblematikken, var informeret, siger Mogens Therkelsen.
- Ved undersøgelsens start - en undersøgelse, som for øvrigt i sin tid blev iværksat på transportvirksomhedernes vegne - meldte medlemmer af såvel DTL som ITD sig straks for at være med i projektperioden, som har varet i tre år.
- Det er beklageligt, at en så alvorlig udmelding til pressen ikke først gennemarbejdes af aktørerne, så man i fællesskab kommer frem til, hvad der skal og bør gøres, for at få endnu bedre resultater ved de kontroller, der gennemføres i forbindelse med lastbilernes daglige færden i trafikken.
- Vi har fra branchens side ikke villet begynde at "skyde på" nogen som helst, før rapporten er grundigt gennemarbejdet. Men ingen skal være i tvivl om, at vi til den tid gerne står frem og klart melder ud, hvad vi mener, der skal gøres fra både producenternes, vore medlemmers og deres medarbejderes side i forbindelse med det daglige tilsyn og den daglige færden med en lastbil, lyder det fra Mogens Therkelsen, som videre udtaler:
Beklagelig hetz- Jeg finder de sidste mange måneders hetz mod transporterhvervet meget beklagelig. Transporterhvervet gennemfører på eget initiativ mange tiltag - sikkerhed i trafikken, uddannelse, adfærd i trafikken etc. Det er tiltag, der allerede har vist positive resultater.
Lastbiler er nu en gang aktive aktører i et moderne samfund, hvor hverdagen skal fungere - både med hensyn til persontransport, varelevering og servicering i det hele taget.
- Derfor kunne jeg godt ønske mig, at man fra politikkernes og embedsmændenes side viser lidt mere respekt for dette erhverv, hvor medarbejderne udfører en utroligt vigtig funktion i et moderne samfund, slutter ITD-formand Mogens Therkelsen.
-----