Det er ganske vist
Eventyrbilerne på Østfyn har kørt krankørsel siden starten
Verdensberømte litterære figurer som Tommelise og Ole Lukøje er før set på fronten af danske lastvogne.
Men i modsætning til de gule skilte med chauffør-øgenavne, så er de enkle silhuetter i sølv fra H.C. Andersens eventyr på fronten af Eventyrbilernes bordeauxrøde lastvogne vognmand Steen Jensens eget påfund.
Navnet Eventyrbilerne er naturligvis inspireret af Fyns store eventyrforfatter.
- Jeg fik ideen fra et projekt med en eventyrpark inde i Odense i 1992.
I starten satte vi bare et lille stempel med Eventyrbilerne på vores køresedler og fakturaer. Der gik ikke ret lang tid, før vi fik drillende kommentarer fra vores kunder og samarbejdspartnere, så jeg kunne se det virkede efter hensigten. Det er jo ingen skade til at blive husket, fortæller Steen Jensen med et glimt i øjet.
Han startede som asfaltarbejder efter folkeskolen. Men det sæsonbetonede arbejde krævede, at han fandt sig en bibeskæftigelse i vintermånederne. Det blev til et chaufførjob for en vognmand.
I 1989 valgte han at blive selvstændig og købte den første lastvogn. En Scania 111 med kærre. Allerede få måneder senere blev vognparken udvidet med den første kranvogn - en Volvo F10 med bagmonteret kran.
KranerKraner er stadig en vigtig del af Eventyrbilernes forretningsgrundlag, og der er kraner på en stor andel af virksomhedens 27 biler.
Virksomheden har siden starten haft domicil i Rolfsted sydøst for Odense. Indtil august holdt administrationen til i en lille pavillon midt på oplagspladsen. Men de trange kår for Steen Jensen og virksomhedens tre mand m/k store administration er nu udskiftet med mere rummelige murede lokaler ud til landevejen.
- Vi er ikke helt færdige med at flytte ind endnu. Der mangler også gardiner, men sådan er det, når man har travlt, siger Steen Jensen lidt undskyldende, da han tager imod Trans-Inform.
Det eneste tegn på flytterod, som Trans-Inform kan se, er de manglende gardiner - og det først, da den 43-årige vognmand nævner det selv.
Eventyrbilernes speciale er udover krantransport, entreprenørkørsel og maskintransport på blokvogne.
- Det er ikke fordi vi har specialer, som ingen andre kan. Men så gælder det om at være rigtigt gode til det, vi laver, hvis man skal klare sig i konkurrencen, siger Steen Jensen.
Vejarbejder er stadig et af de områder, som beskæftiger virksomheden meget. En af de seneste anskaffelser er en såkaldt TMA - en stødpude, der monteret bag på en lastvogn - der anvendes til afskærmning af vejarbejder.
- Det er en kasse fyldt med fjedre, som kan opfange energien fra en påkørsel, hvis en bil overser skiltningen om at skifte vejbane. Det giver vejarbejderne en betydeligt større tryghed end den traditionelle afskærmning, som en bil kører lige igennem, forklarer Steen Jensen.
Tungt at blive større
Eventyrbilernes succes er ikke uden omkostninger. Det administrative arbejde er blevet tungere, og myndighedernes krav til virksomheden kræver mange kræfter.
- Der følger mange ting med. Ikke mindst på miljøområdet, hvor kravene skærpes, når man kommer over en vis størrelse. Jeg synes, at det er i orden, at man stiller visse miljøkrav. Men det virker ofte noget overdrevet.
- Jeg har lige måttet betale 25.000 for en støjmåling, selv om der er været vognmandvirksomhed på grunden i årevis. Jeg har måttet opsætte betonafskærmning ind til naboerne på begge sider og plante et 10 meter bredt levende hegn ud til den bare mark bag virksomheden, fortæller Steen Jensen, mens han viser rundt på oplagspladsen. Han tilføjer alvorligt:
- Det sidste er nok for at skåne rådyrene for synet.
Transport bliver dyrere
De nye skrappe bøder for brud på køre/hviletidsreglerne, der trådte i kraft 1. september, har naturligvis ændret arbejdsbetingelserne for Eventyrbilernes 26 fastansatte chauffører.
- Det stiller store krav til chaufførerne og kørselslederen, hvis reglerne skal overholdes. Derfor har vi også gjort en ekstra indsats for at informere chaufførerne med et orienteringsmøde. Vi er i gang med indføre TimeGuide og andre lignende tidstællere på alle biler. Det er den eneste måde chaufførerne kan holde styr på deres tid, fordi reglerne er så komplicerede, fortæller Steen Jensen.
Men han påpeger, at systemet nærmest har indbygget bødegaranti. Den lille drejeknap, hvor chaufføren angiver aktiviteten, er i sig selv en bødefælde.
- Det kan ikke undgås, at chaufføren glemmer at stille drejeknappen. Det koster ham en bøde på 3.000 kroner. Vognmanden skal betale det dobbelte. Det bliver ikke bedre af, at man bliver straffet, hvis en lastvognsmekaniker glemmer at indstille fartskriveren, fordi han flytter lastvognen fem meter, når den er på værksted, siger Steen Jensen.
Han vurderer, at de nye bødetakster vil ændre vilkårene i hele branchen.
- Der vil være en tilpasningsperiode. Men hvis reglerne bliver håndhævet ens for alle - inklusive udenlandske chauffører og vognmænd - så lærer vi at leve med det. Men det vil medføre væsentligt højere fragtpriser. Især når vi taler om specialkøretøjer, hvor det ikke kan lade sig gøre at sætte to mand på en bil.
Eventyrbilerne kører næsten udelukkende på danske veje.
- 99 procent af vores kørsel foregår i Danmark, siger Steen Jensen og tilføjer med et grin:
- Det sker da også, at vi kører på Sjælland.
Der er ingen regel uden undtagelse.
- Vi kører sjældent uden for Danmarks grænser, og så er det normalt kun en kort tur ind i Tyskland eller Norden, når det sker. Men vi har faktisk en kranvogn i Estland i øjeblikket, fordi en dansk industrikunde kun vil bruge en bestemt bil og chauffør til deres internationale montageopgaver, siger Steen Jensen.
Virksomheden beskæftiger to kørselsledere og en bogholder i administrationen og 26 fastansatte chauffører plus en afløser. Steen Jensen har desuden tre ansatte, der er beskæftiget med opsætning og nedtagning af plakater.
Han har for første gang i sin tid som selvstændig oplevet problemer med at få kvalificeret arbejdskraft.
- Jeg anskaffede en ny Mercedes-lastvogn med fastmonteret kran i sommers og har flere gange annonceret efter en chauffør. Men jeg har ikke modtaget ansøgninger fra en, der har de nødvendige kvalifikationer endnu. Det er et generelt problem på Fyn, siger Steen Jensen.
Han har netop bestilt en firakslet Scancia R500 med en fastmonteret 110 tonsmeter Fassi-kran med flyjib, der bliver leveret næste forår. Den nye kranvogn skal primært anvendes til transport af skurvogne for blandt andet Ramirent.
HestekræfterNår Steen Jensen holder fri, så er det familiens gård med otte heste af racen Dansk Varmblod, det handler om. Hvis altså ikke det lige er vognmandens anden lidenskab for hestekræfter, det drejer sig om: Harley Davidson motorcykler.
- Vognmandsjobbet er ikke noget ni til fem arbejde. Jeg har altid forsøgt, at holde søndagen fri for arbejde og plejer kun at holde et par ugers ferie. Det er blevet bedre i de senere år. Nu tager hele familien seks uger til Australien, så her får jeg lidt revanche, siger Steen Jensen.
-----