23948sdkhjf

Funktionel og solid tippeladstrailer - og så er den flot

En AMT 50 m3 tippeladstrailer med højt specifikationsniveau AMT har ikke været på markedet ret længe og derfor er AMT-tippeladstraileren, der er valgt som Månedens Køretøj, da også helt frisk fra fad. Man behøver dog ikke at kigge længe på den nye tippeladstrailer med typebetegnelsen T79 for at se, at den er konstrue-ret helt efter bogen med 16 ton kingpin og en trippelbogie på 24 ton. For med en 16 ton kingpin sikrer man, at det altid er muligt at overføre maksimal lovlig vægt til trækkerens sættevognsskammel.

En AMT 50 m3 tippeladstrailer med højt specifikationsniveau

AMT har ikke været på markedet ret længe og derfor er AMT-tippeladstraileren, der er valgt som Månedens Køretøj, da også helt frisk fra fad. Man behøver dog ikke at kigge længe på den nye tippeladstrailer med typebetegnelsen T79 for at se, at den er konstrue-ret helt efter bogen med 16 ton kingpin og en trippelbogie på 24 ton.

For med en 16 ton kingpin sikrer man, at det altid er muligt at overføre maksimal lovlig vægt til trækkerens sættevognsskammel.



Ofte ser man trailere, som skal køre i 48 ton vogntogskombination, hvor traileren kun har en 15 ton kingpin. Det kan have den uheldige virkning, at man ikke kan udnytte de sidste kilogram af trækkerens lovlige lastevne.

Den nye AMTtipper er leveret til vognmand Hans Larsen i Korsør, som benytter traileren til transport af alt tænkeligt bulkgods, som kan tippes. Derfor er traileren også forsynet med en åbningsbar side foroven i hele venstre side, så rumindholdet kan nå op på 50 m3 i og med, at man samtidig kan læsse tippeladstraileren med lastemaskiner, der ikke kan nå helt op over den øverste kant.

Denne side sidder i en gummikant, så man sikrer, at der er fuldstændig tæt, når siden er lukket.

På toppen er der en presenning på en gennemgående stang, som lige kan rulles over fra højre til venstre side. Det kan selvfølgelig ske fra reposen, der er monteret i fronten af tip-peladstraileren.

Reposen er i øvrigt sat fast på chassiset, så den ikke går med op og optager plads og dermed tippehøjde, hvis man f.eks. holder inde i en hal og skal tippe godset af.

Tåler stor belastning

For at chaufføren kan kravle sikkert op i ladet, når der er tippet lidt op, er der på forsmæk-ken monteret en trappestige, som man kan bruge fra reposen og op til toppen af forsmæk-ken. En virkelig god sikkerhedsdetalje, som er med til at forbedre arbejdsmiljøet.

Selve chassiset er bygget med kraftige vanger under hensyntagen til egenvægten, der altid er den blinde makker ved konstruktion af køretøjer. Det skal være så let som muligt, samtidig med at vognen skal kunne tåle en stor belastning. Ude omkring det kritiske områ-de, bagenden af traileren, er der lavet en meget stor forstærkning, som er med til at give en god stabilitet ved tipning.

Akselbestykningen er tre BPW ECO PLUS med skivebremser og BPW luftaffjedret aksle-ophæng. Bremseanlægget er af mærket WABCO udstyret med EBS.

Vognmand Hans Larsen sagde til Trans Inform, da han fremviste den nye trailer, at han ikke har nogen som helst betænkeligheder ved at købe med skivebremser.

- Vi har det sådan, at når vi skifter dæk, så tjekker vi også lige bremseklodserne. Når blot man sørger for at holde klodserne skiftet i tide, så der ikke sker skade på selve bremseski-ven, så er skivebremser billige i drift samtidig med, at de giver en effektiv bremsekraft.

Selve ladet er udført som én stor enhed i alu plade i den slidstærke kvalitet ALM-Gmn og forsynet med en plast-belægning, både i bunden og op ad siderne.

Indehaver af MTDK A/S, Morten Tang oplyser, at plastbelægningen er konstrueret i to stykker 10 mm i for og 15 mm i bag, således der kun er én svejsning i midten af plastbun-den for at danne en hel plastikbund. Det giver maksimal slidstyrke på grund af færre sam-linger i plastikken.

I toppen af plastbelægningen er der hele vejen rundt lavet en beskyttelseskant i alumini-umssiden, så gods ikke kan komme til at ødelægge belægningen eller løsne den fra siden. I fronten er der placeret et stort femledet stempel af mærket Edbro.

I underkanten af stemplets fastgørelse på ladet, er der to forstærkninger, som går helt igennem til den anden tværvange i ladet. Det er uden tvivl en god løsning.

Smart detalje

I bagenden er der en stor tophængt bagsmæk, som holdes lukket ved hjælp at helt meka-niske lukkere, der udløses lige så snart ladet er løftet lidt op.

Med denne løsning undgår man, at bagsmækken ikke er åbnet ved tipning - og tilsvarende er den også automatisk lukket, når der tippes ned. Ganske simpelt uden dikkedarer.

To små trekanter i hver side - en på bagsmækken og en på stolpen, sørger for, at bag-smækken går helt ned på plads, når den smækker tilbage i lukket position. En smart og vigtig lille detalje.

For at godset skal komme langt nok væk fra bagenden, er der monteret en 550 mm aflæs-ningsskuffe, som sikrer, at godset løber lidt længere bagud. Det er en betingelse, at skuf-fen er til stede, hvis der f.eks. skal tippes i en skakt eller silohul med betonkant som stop. Bagenden er konstrueret med en bag-kofanger, der manuelt kan skydes opad, hvilket er en stor fordel, når man bakker ind til betonkanter for at aflæsse ved en silo.

Baglygterne sidder godt beskyttet inde i en lukket lygtebjælke, så de ikke bliver beskadiget af godset, når der tippes af, og godset måske presses op under hele bagenden og derefter falder ned over baglygterne.


Danske normer

Med en egenvægt på 7.150 kg kan traileren laste 32.850 kg - selvfølgelig under forudsæt-ning af, at trækkeren kan overføre 16 ton.

I fronten er der monteret et vægtmanometer, som kan ses både, når man f.eks. står på reposen og styrer læsningen eller fra jorden.

Samlet set er det et flot og solidt bygget køretøj, der er helt efter de danske normer, og som oser af funktionalitet med et højt finishniveau.

Skal jeg finde noget negativt, er det, at der ikke er nogen trækkrog i bagenden, men det er selvfølgelig i småtingsafdelingen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109