23948sdkhjf

Trafiksikkerheden kommer mere og mere i fokus

DaimlerChrysler viste lidt af den fagre nye verden på testbanen i Papenburg - Men sikkerheds-teknikken er endnu ikke udbredt Det er ikke ideer til forbedring af trafiksikkerheden, der mangler hos DaimlerChrysler. Da den store bilkoncern for nyligt holdt Technology Days ved koncernens testbane i Pa-penburg nordvestlige Tyskland, var der mange nye sikkerhedsmæssige tiltag, som i dag leder tanke hen på fagre nye verden - men som nok alligevel ikke er så langt væk. Tidligere var handlede det om have føling med en lastvogn, noget man havde gennem sin krop, når man sad bag rattet og kunne fornemme alle bevægelserne og samtidig havde føling med vejbanen gennem rattet.

DaimlerChrysler viste lidt af den fagre nye verden på testbanen i Papenburg - Men sikkerheds-teknikken er endnu ikke udbredt

Det er ikke ideer til forbedring af trafiksikkerheden, der mangler hos DaimlerChrysler.

Da den store bilkoncern for nyligt holdt Technology Days ved koncernens testbane i Pa-penburg nordvestlige Tyskland, var der mange nye sikkerhedsmæssige tiltag, som i dag leder tanke hen på fagre nye verden - men som nok alligevel ikke er så langt væk.

Tidligere var handlede det om have føling med en lastvogn, noget man havde gennem sin krop, når man sad bag rattet og kunne fornemme alle bevægelserne og samtidig havde føling med vejbanen gennem rattet.



I dag er affjedringen for god til at få den fornemmelse og styretøjet for let at aktivere. Og samtidig med, at man visse steder i Europa er begyndt at benytte mindre kvalificerede chauffører har det betydet, at eksempelvis mange kølevogne med ophængt kød "lægger sig ned i utide". Det kræver nemlig godt kendskab til vogntoget, at køre med et læs op-hængt kød. Derfor er man nødt til at ty til systemer som ESP, der sørger for at stabilisere køretøjet og afbremse det ved for høj hastighed i sving og lignende.

I dag har DaimlerChrysler bl.a. Sporassistent, tempostat med indbygget afstandsmåler, ESP m.v. på listen over ekstraudstyr, der kan leveres på den tunge lastvognsserie Actros. Og DaimlerChrysler har vist hvordan den nuværende passive sporassistent (Lane Assi-stent) i stedet for blot at advare chaufføren, kan blive et virkelig aktivt trafiksikkerhedsud-styr.

Den kommende version vil nemlig ud over at advare akustisk, når lastvognen har kurs ud over midterstriben eller kantstriben i højre side af vejbanen, aktivt gå ind og afbremse hjul, så vognen omgående vender tilbage til sporet.

En prøvetur ude på testbanen fjernede al tvivl om, hvorvidt det duer: Hvis man forestiller sig, at man lige lader vognen rulle ud over striberne i den ene side, kommer den med det samme tilbage, så den kører midt i mellem striberne. Utvivlsomt et system, der kan være med til at nedsætte antallet af uheld, hvor lastbiler kolliderer frontalt med andre køretøjer. Det samme gælder i en situation hvor chaufføren lige er uopmærksom et øjeblik, og der-med på vej ud i grøften.

Retter selv op

En prototype af katastrofebremsesystem blev også fremvist på den store testbane i Pa-penburg. Dette system vil blive lanceret på markedet i foråret 2006, og er en videreudvik-ling af tempostaten med indbygget afstandsmåler. System vil desuden kunne opfatte en kø af holdende biler foran lastvognen, f.eks. ved kørsel på motorvej.

En af koncernens amerikanske lastvognsfabrikker, Freightliner, har udviklet et avanceret cruisecontrol-system (PCC Predictive Cruise Control), der ved hjælp af digitale kort hele tiden ser ruten foran lastvognen.

Under kørslen afpasser vognen selv hastigheden. Hvis chaufføren er på nippet til at køre for hurtigt ind i en kurve, fordi han måske ikke har kørt på vejen tidligere og derfor ikke kender strækningen, griber systemet ind i tide og afpasser hastigheden.

PCC-systemets er dog under stadig udvikling. Det bliver spændende at se, hvornår det kan blive hverdagsudstyr.

Til kassevognene er der også godt nyt på vej. DaimlerChrysler viste bl.a. en simpel af-standsmåler, som med akustisk signal advarer føreren om, nu køres der for tæt på den forankørende.

Dette tiltag må absolut hilses meget velkommen. Der er for mange kurer- og budtranspor-ter i kassevogne, der kører alt for tæt på de forankørende på vore veje.

Til transporterne viste DaimlerChrysler også et nyt tiltag, der med et ESP-system går ind og stabiliserer efter belæsningen af køretøjet. Er vognen lastet tungt? Er der et højt tyng-depunkt, som forringer stabiliteten? Det tager systemet højde for.

DaimlerChrysler, der var blandt de allerførste til at indføre cruisecontrol med afstandsmå-ler på tunge lastvogne, har igen vist, at man ligger langt fremme foran mange konkurren-ter, når det gælder trafiksikkerhedsmæssige tiltag.

Hvorfor ikke for længe siden

Når man ved, at flere at de nævnte produkter har været på markedet i flere år, kan det un-dre at f.eks. olieselskaber, kemikoncerner m.v., der normalt påberåber sig at være forrest med sikkerhed når det gælder transport, ikke helt automatisk forlanger f.eks. ESP, TRSP (ESP for trailere og påhængsvogne), cruisecontrol med radarkontrolleret afstandsmåler og sporassistent i alle de køretøjer, som udfører transporter for de pågældende koncerner. Ofte er det først når den type transportkunder begynder at stille krav om denne slags sik-kerhedsudstyr, at det bliver almindeligt.

Nogen vil hellere poste mange tusinde kroner ud på at få malet førerhuset med et eller andet motiv end anskaffe sig udstyr, som kan være med til at højne trafiksikkerheden.

I den forbindelse er kan det undre, at forsikringsselskaberne forholder sig passivt i stedet for aktivt at gå ind og få kunderne til bestille den type udstyr ved nyindkøb af lastvogne.

Vi har dog på redaktionen kendskab til en dansk afdeling af en luftfartvirksomhed, som allerede stiller krav om det nævnte udstyr på lastvogne, som udfører transporter for firma-et.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.053