23948sdkhjf

Fireakslet KERAX med EFFER 850kran til Hegelund

Fem nye Renault lastvogne til vognmandsfirmaet i Håstrup Vognmand Mogens Hegelund A/S i Håstrup ved Fåborg har inden for kort tid fået leveret ikke færre end fem nye Renault lastvogne, og yderligere en ny Renault Premium Road er i ordre. De to nye Renault lastvogne er to forvogne, to trækkere, mens den femte er en mere spe-ciel vogn. Der er nemlig tale om en KERAX 8x4 opbygget som stor kranvogn. Det er fore-løbig den eneste KERAX, der er leveret som trækker. Men behovet for et stærkt chassis til en stor kran, som samtidig giver mulighed for at kun-ne trække en trailer, betød, at en KERAX var den rigtige løsning.

Fem nye Renault lastvogne til vognmandsfirmaet i Håstrup

Vognmand Mogens Hegelund A/S i Håstrup ved Fåborg har inden for kort tid fået leveret ikke færre end fem nye Renault lastvogne, og yderligere en ny Renault Premium Road er i ordre.

De to nye Renault lastvogne er to forvogne, to trækkere, mens den femte er en mere spe-ciel vogn. Der er nemlig tale om en KERAX 8x4 opbygget som stor kranvogn. Det er fore-løbig den eneste KERAX, der er leveret som trækker.

Men behovet for et stærkt chassis til en stor kran, som samtidig giver mulighed for at kun-ne trække en trailer, betød, at en KERAX var den rigtige løsning.



Kranen er en EFFER 850 med otte udskud, der er leveret af BNM Stenstrup A/S, og byg-get på chassiset af EFFER KRANCENTER i Silkeborg.

Den efterfølgende opbygning af vognen med værktøjsskabe, dørkplader, m.v. er alt sam-men foretaget hjemme hos vognmandsfirmaet i Håstrup.

- Vi reparerer ikke selv lastvognene eller trailerne siger vognmand Poul Hegelund til Trans Inform.

- Men når vi har en opbygningsopgave som f.eks. en ny kranvogn, så gør vi det selv, siger han.

Resultatet i top

Og det må siges, at resultatet er helt i top. Det er en flot opbygning af en stor kranvogn. Kranen har en hydraulisk rækkevidde på 20,93 meter med mulighed for at nå lidt længere ved hjælp af et manuelt udskud.

Kranens største moment er på 70,5 tm.

Armprofilerne på kranen er af den nye type med tikantet profil, der giver store fordele som lavere egenvægt og højere styrke.

Kranvognen er forsynet med en variabel hydraulikpumpe samt SCANRECO trådløs fjern-betjening.


To foraksler

Selve vognen er en Renault Kerax med to foraksler og en tandembogie med en 420 hk motor, mens gearkassen er af typen ZF 16S151og tandembogien er en PMR-version med navreduktioner.

Førerhuset er af typen Global Night.

Vognen er solgt af lastvognssælger Carsten Lykke fra Renault Trucks i Kolding.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094