23948sdkhjf

Hvor meget AdBlue bruger en EURO5 lastbil

Dette spørgsmål vil med garanti blive stillet mange gange i den kommende tid - ikke mindst ved anskaffelse af nye lastvogne. Vi har kigger nærmere på sagen Når mange vognmænd i den kommende tid skal anskaffe sig nye lastvogne, vil et af spørgsmålene nok være: hvor meget AdBlue og brændstof bruger en EURO5 lastvogn? Der vil jo indtil første oktober næste år, hvor EURO4 normen træder i kraft, være mange muligheder, når der skal købes ny lastvogn. Man kan vælge en ny lastvogn med en EURO3 motor. Men der kan også vælges en EU-RO 4 - eller måske en med EURO5 motor.

Dette spørgsmål vil med garanti blive stillet mange gange i den kommende tid - ikke mindst ved anskaffelse af nye lastvogne. Vi har kigger nærmere på sagen

Når mange vognmænd i den kommende tid skal anskaffe sig nye lastvogne, vil et af spørgsmålene nok være: hvor meget AdBlue og brændstof bruger en EURO5 lastvogn?

Der vil jo indtil første oktober næste år, hvor EURO4 normen træder i kraft, være mange muligheder, når der skal købes ny lastvogn.

Man kan vælge en ny lastvogn med en EURO3 motor. Men der kan også vælges en EU-RO 4 - eller måske en med EURO5 motor.



Med EURO3 motoren er man sikker på at kende forbruget, for man skal ikke tanke Ad-Blue. Til gengæld vil en lastvogn med en EURO3 motor hurtig blive økonomisk gammel, med en lav gensalgsværdi.

Vælges en EURO4 version kan man opfylde den norm, som træder i kraft til næste efterår og for visse Scania og MAN lastvognes vedkommende, kan man nøjes med at skulle tan-ke almindeligt diesel. Til gengæld får man ikke rabat på den dyre Maut-sats, når der køres i Tyskland.

Og vælger man i stedet en EURO5 version, ja så skal alle vognene tillige tankes med Ad-Blue. Man opnår så en rabat på Mauten i Tyskland, og nogen hævder, at dieselmotorer med SCR-teknik kører længere på en liter diesel end tilsvarende EURO3 versioner.

Det rigtige svar er nok svært at finde.


Ikke så ringe

Det vil helt afhænge af den enkelte lastvognskøbers position. Hvor skal lastvognen køre hen og så videre. Men for at orientere mere konkret om motorer med SCR-teknik har vi fra vognmands- og speditionsfirmaet Edvard Jensen A/S i Herning venligst fået oplyst tallene fra en af firmaets nye Mercedes Actros 1844 LS med sekscylindret EURO5motor på 435 hk.

Vognen blev leveret sammen med ni tilsvarende først på sommeren. Alle vognene kører konstant på Norditalien, og transportvirksomheden er derfor afhængig af at have så god en miljøklassificering som muligt, både når det gælder transitering gennem Østrig og ved betaling af Maut i Tyskland, hvor man allerede fra den første januar næste år, vil opnå en fordel i fordel til lastvogne med en lavere miljøklassificering.

Den udvalgte Actros kører altid med fuld last. Det vil sige ofte full-loads, og ellers er der tale om parti- og stykgodstransporter, hvor der er lastet helt op til det maksimalt tilladte. Chauffør Walter Nissen siger til Trans Inform, at vognen over en periode på 22.000 km har haft et gennemsnitligt forbrug af AdBlue på 72,87 km pr. liter, og i samme periode har der været et brændstofforbrug på 3,227 km/pr. liter.

Brændstofforbruget forventes dog at kunne forbedres, da vognen ved et kommende ser-viceeftersyn skal have udført en justering af det automatiserede Telligentgearskifte, så skiftemønsteret bliver bedre og kørslen dermed mere brændstoføkonomisk.

Man skal så også huske på, at der køres en del i bakker, både i Italien, Østrig og gennem Tyskland.

Set ud fra den vinkel er det ikke noget ringe forbrugstal.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063