23948sdkhjf

Utilfredshed med DTL bag løsrivelsesplaner

Baggrunden for mødet er en stærk utilfredshed med forholdet til moderorganisationen Dansk Transport & Logistik, der ifølge et betydeligt antal FDL-medlemmer udviser en manglende interes-se for deres problemer.

Utilfredsheden skærpes af, at FDL ikke kan udtale sig offentlig og ikke må henvende sig til beslut-ningstagere som eksempelvis ministre uden DTLs godkendelse.

Det har givet grobund for tankerne om at nedlægge det nuværende FDL. I stedet ønsker store dele af den tilbageværende medlemsskare at der oprettes et nyt FDL der står helt frit i forhold til andre vognmands- og arbejdsgiverforeninger.

Der er dog også interne problemer i FDL-organisationen.

Samtidig med at antallet af medlemmer falder, er indtægterne også skrumpet markant, hvilket har forværret økonomien i organisationen. Det har fået foreningen til at tilbageholde det kontingent, der skulle have været sendt videre til hovedorganisationen DTL.

DTL har til gengæld reageret ved at skrive til FDL?s medlemmer med information om at DTL, vil selv vil opkræve det næste kontingent direkte.

Forretningsfører Jørgen Lægdsgaard sagde på mødet, at man muligvis er tæt på at få solgt admini-strationsbygningen i Gråmose. Hvis det sker ud fra de forhold, man kender lige nu, vil alle få sine penge.

De første skridt

Vedtæger forhindrer en hurtig løsrivelse fra DTL. Derfor overvejer man dannelsen af en helt ny organisation for eksportvognmændene.

Anpartsselskabet FDL INDKØB ApS har ved en vedtægtsændring den 29. september ændret navn til blot FDL ApS og dermed er det første skridt taget i retning af, at der måske kommer en ny vogn-mandsorganisation til erstatning for det nuværende FDL.

En stor majoritet blandt de fremmødte på Fredericia-mødet vedtog ved afstemning, at anbefale at der skal arbejdes videre med en ny og uafhængig vognmandsforening. Så de to første skridt er alle-rede taget på vejen imod en ny organisation.

Blandt de nuværende bestyrelsesmedlemmer i FDL, er der stor interesse for at være med til at byg-ge et nyt FDL op.

Formanden Ib Larsen, samt de to bestyrelsesmedlemmer Torbjørn Bay og Christian Jensen meldte alle tre klart ud med et ja til at være kandidater i bestyrelsen i en ny forening.

Til gengæld meldte vognmand Poul Eli Nymann ud, at han ikke tror på et FDL udenfor DTL. Der-for står han heller ikke til disposition for en evt. bestyrelsespost. Som navn til en kommende for-ening blev det bl.a. foreslået at man kunne benytte FDL som så kan stå for Frie Danske Lastbiler eller måske FDV, Frie Danske Vognmænd.

Interesse fra uorganiserede

Under mødet, der blev afholdt i Videnpark i Fredericia, kom det også frem, at der blandt de uor-ganiserede vognmænd, er flere som gerne vil være medlem af en ny og uafhængig vognmandsfor-ening.

En af dem er vognmand Leif Hansen, Gedved, der har seks lastvogne. Han deltog dog ikke mødet i lørdags, men udtaler til Danmarks Transport-Tidende:

- jeg er klar til at melde mig ind i et nyt og uafhængigt FDL. Jeg synes ikke DTL varetager vore interesser. De interesserer sig mere for at være på god fod med politikerne. Samtidig er de al for flinke til at rette ind fra højre, når der kommer noget nyt, som griber ind i vognmandens arbejde. Tag nu situationen med den sidste tids stigninger på oliepriserne. Der burde man fra DTLs side ha-ve gået ud og gjort noget meget mere aktivt. I andre lande har vognmandsforeningen været helt an-derledes i dialog med deres myndigheder omkring dette forhold. Samtidig er jeg imod at man skal betale kontingent til en vognmandsforening efter lønsum. Det bør i stedet være ens for alle, så alle betaler det samme kontingent uanset virksomhedens størrelse og antallet af medarbejdere.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078