Road Transport Show 2005
På lastbilsiden vil DAF præsentere den nye XF105. Denne nye topmodel i DAF?s lastvognsprogram er udvidelse af produktprogrammet, er baseret på et nyt chassisdesign og den nye 12,9 liters PACCAR MX-motor, der findes med både Euro 4- og Euro 5-specifikationer. Samtidig er der nyt design både uden for og inden for dørene.
Produktion starter i første kvartal næste år og DAF lover at XF105 vil sætte nye standarder for kvalitet, effektivitet og transportydelse samt for interiørdesign, komfort, ergonomi og køreevne.
Klassens bedste??Klassens bedste slidstyrke og pålidelighed, de lavest mulige driftsomkostninger og den højeste transportydeevne og effektivitet, kombineret med Euro 4- og Euro 5-emissionsniveauer, samt overlegen komfort og fremragende arbejdsmiljø for chaufføren var de vigtigste udviklingskriterier for DAF XF105. For at skelne den nye topmodel fra XF95 Euro 3 har XF105 fået et nyt smart ydre, hvor udgangspunktet var evolution snarere end revolution,? hedder det i en pressemeddelelse fra DAF, der ikke kan siges at mangle selvtillid omkring den nye lastvognsmodel.
Bag rattet fremhæves det, at komfort, sikkerhed og ergonomi har haft første prioritet i formgivningen. Rattet byder på indbyggede styrefunktioner til f.eks. cruise control, hastighedsstyring ned ad bakke og mobiltelefon, mens andre vigtige funktioner, herunder funktionerne i automatgearkassen AS-Tronic, styres med lettilgængelige betjeningsfunktioner på ratstammen. Håndbremsen er nu integreret i instrumentbrættet, hvor den er nemmere at nå, og samtidig frigøres der plads på gulvet.
Motortunnellen er sænket til 15 cm for at opnå et halvfladt gulv, der giver nem adgang gennem førerhuset og en unik ståhøjde på motortunnellen i både Space Cab (1,75 m) og i Super Space Cab (2,10 m). I modeller med manuel transmission kan gearstangen foldes sammen, hvilket giver nuhindret adgang gennem førerhuset.
XF105 er udstyret med en ny 12,9 liters PACCAR MX-motor, der leveres med motorydelser på 300 kW (410 hk), 340 kW (460 hk) og 375 kW (510 hk). På et senere tidspunkt vil der komme en 560 hk-version (410 kW). For at kunne overholde både Euro 4- og Euro 5-emissionskravene vil DAF XF105 blive udstyret med en DeNOx-katalysator.
Næste generation fra Volvo
Volvo Lastvogne viser for første gang den nye generation af FH og FM, med den nye 13 liters motor og den forbedrede I-shift gearkasse frem i en bredere offentlighed. Volvo lover bedre præstationer, øget effektivitet og bedre komfort.
RAI-messen vil utvivlsomt byde på mange flere spændende nyheder fra de store last- og varevognsfabrikker, samt den brede underskov af materiel- og serviceleverandører til godstransportbranchen.
Transport-Tidende bringer en udførlig rapport fra RAI i næste nummer.
-----