Grønt lys for den nye Airbus A350!
A350 vil blive produceret og samlet på de samme faciliteter som A330 og A340, men med yderligere involverede partnere i Kina, Rusland og andre lande. Markedet for fly i denne kategori skønnes til 3,300, inklusive fragtfly, over de næste 20 år, og Airbus har forventninger om at tegne sig for halvdelen af dette volumen.
A350 er planlagt til drift fra 2010 og vil fra starten omfatte to versioner. A350-800 vil løfte 253 passagerer i en kabine med tre klasser over ruter på op til 16,300 km. Storesøster A350-900 vil tage op til 300 passagerer i en tilsvarende kabine over afstande på op til 13,900 km.
Komposit-vinge
Den splinternye A350 får en ny komposit-vinge og en krop af aluminium litium, der tilsammen giver flyet 60 procent avancerede materialer. Med nyt landingsstel, over 90 procent nyfremstillede komponenter og en helt nydesignet kabine med endnu mere passagekomfort vil A350 virkelig være et helt nyt fly. Økonomi og brændstofeffektivitet bliver uden sidestykke. I forhold til sin nærmeste konkurrent, Boeing 787, får A350 12-14 procent flere sæder, fire procent lavere brændstofforbrug pr sæde, 30 sæder mere, otte procent lavere omkostninger pr sæde og 300 km længere rækkevidde. Det vil yderligere styrke Airbus? position i markedet.
Famie-effektFor at reducere driftsomkostningerne og mindske indgangsomkostningerne mest muligt får A350 typelighed med Airbus? andre langrutefly. Dermed kan det nye fly nyde godt af ?familie-effekten? og komplementere A340 og A330, som det deler pilotcertificering med.
A350 betyder også en helt splinterny kabine, der betyder øget passagerkomfort på de lange flyvninger. Takket være øget ?skulderbredde? kan passagererne få mere bevægelsesfrihed og øget plads til bagagen. Et nyt aircondition system er samtidig udviklet, så det passer til det enkelte selskabs kabinelayout og skiftende belægningsprocenter.
-----