Facelift til Matrix
Indvendig er designet også strammet lidt op.
Transport-Tidende har prøvekørt en personvognsudgave af den nye Matrix med en 1,6 liters benzinmotor.
Og det positive indtryk af en bil, der rummer mere end den synes, holder stadig.
MPV-formatet betyder, at Matrix er let at komme ind og ud af. Pladsen er rigelig, både foran og bag ved førersædet.
Desværre har Hyundai ikke benyttet faceliftet til at flytte instrumenterne om bag rattet. De sidder stadig på midterkonsollen og i disse klippekorts-tider, er det træls at holde øje med speedometernålen, når man kører i tæt trafik.
Køreegenskaberne er gode med en velafbalanceret styring.
Når man er vant til momentstærke dieselhypper, så virker den lille 1,6 liters benzinmotor i Matrix lidt sen i optrækket. Men når først omdrejningerne kommer deropad, så er benzinudgaven faktisk kvikkere end den Matrix med 1.5 liters CRDi dieselmotor, som vi prøvekørte sidste år.
Hyundai tilbyder også Matrix med en 1.8 liters benzinmotor, der yder 122 hk.
Mens brændstoføkonomien i dieseludgaven er nydelig med et gennemsnit ved blandet kørsel på 18,5 kilometer på literen, så kniber det skuffende for benzinversionerne. 1,6 liters motoren klare kun 13,7 km/ liter ved blandet kørsel (EU-norm), mens 1,8 liters motoren kun kører 12 km/l.
En del af forklaringen er Matrix forholdsvis store egenvægt på 1250 kilo.
Adgangsforholdene til varerummet er også tålelige med de begrænsninger, som fraværet af todelte bagdøre og skydedør i siden nu en gang giver.
Matrix Van har en alenlang udstyrsliste som standard, både når det gælder komfort, og når det gælder sikkerhed. Alligevel er prisen næsten rystende rimelig.
Priserne starter ved en femmer under 90.000 før moms. Vælger man Matrix Van med dieselmotor, så stiger prisen de obligatoriske 10.000 kroner før moms.
-----