Små tab ? og Ingen stigning
Der er tale om promille af vores kundemasse, så det er stadig ikke alarmerende.
- Oliepriserne ? og olietillægget ? bærer en stor del af skylden for de mange konkurser, fortsætter Per Dalsgaard. - Når oliepriserne stiger, farer transportorganisationerne i blækhuset for at få medlemmerne til at viderefakturere prisstigningen til transportkøberen i form af et olietillæg. Men det er ikke altid, det sker. De større transportselskaber er bedre til at få olietillægget med, når de forhandler kontrakter med deres kunder, mens den svagere vognmand lettere forledes til at droppe olietillægget ved første forhandling. Og så taber vognmanden penge, og starten er gået til en glidebaneudvikling, der kan ende i økonomisk ruin.
God stemning og vækst- Samtidig kan vi konstatere, at der generelt i transporterhvervet er positiv stemning. Vi kan se på udlånsporteføljen, at der de seneste tolv måneder har været vækst i markedet, og der indkøbes mange nye lastbiler. Det hænger alligevel meget godt sammen med, at visse dele af erhvervet er presset, for når renteniveauet er lavt og oliepriserne høje, så flytter udskiftningstærskelen sig, for så er der en rigtig god grund til at investere i ny bil med lavere vedligeholdelsesomkostninger og bedre brændstoføkonomi.
Nyt produkt- Scania Finans tilbyder både lån og leasing, men leasing er langt den største del. I tilgift gik vi i sommer ud med et nyt produkttilbud til vognmændene, der nu kan få en totalløsning i form af leasing, vedligeholdelseskontrakt samt forsikring i en og samme aftale. Scania Finans Forsikring kører vi i samarbejde med det nordiske forsikringsselskab, IF Forsikring. Der er penge at spare for vognmanden, og vi er også kommet godt fra start. Vi har fået en del nye kunder, og har mange interesserede. Produktet sælges ? som alle vore produkter i øvrigt ? gennem Scanias salgsorganisation, så der er for tiden omkring 40-45 sælgere, der står til kundernes disposition, hvor vi så går ind med ekspertviden, når det er nødvendigt.
Mere Cross BorderLeasing- Lastbilleasing udgør i dag omkring 70 procent af vor totale portefølje, og den andel har ikke ændret sig væsentligt i senere år. Vi forventer især vækst på den del af lastbilfinansieringen, der omfatter Cross Border Finansiering, altså langtidsleje til de kunder, der har valgt at etablere sig i et fremmed land, hvoraf Tyskland, Polen og Baltikum topper listen. Vi har registreret en vækst på omkring 10 procent på Cross Border Leasing det seneste år, og jeg regner med, at det marked vil stige yderligere 50 procent - eller måske mere ? inden for den nærmeste fremtid, slutter Per Dalsgaard.
-----