Chaufføren er vigtig
- Ingen vognmand er billig nok, hvis han ikke kontinuerligt kan levere varen til tiden samt være vores repræsentant hos slutkunden, fastslår Niels Peter Bach.
- Af samme årsager er det naturligvis af stor vigtighed, at det er gode chauffører, der kan deres arbejde. Nummer tre på prioriteringslisten er chaufførkvaliteten. En nylig spørgerunde hos flere kunder viste, at en imødekommende, intelligent tænkende og erfaren chauffør med sprogfærdigheder værdsættes højere og højere hos slutkunden. Fleksibilitet hos den enkelte chauffør kan og må ikke underkendes i vores branche, hvor det drejer sig om at transportere friske varer i dag til dag leverancer. Den, der vil spare 3 øre pr. kilometer og smider den gamle erfarne vognmand på porten, kan og vil i mange tilfælde kunne konkludere, at han har rettet pistolen mod egen fod, siger Niels Peter Bach.
Køre og hviletidDe nyindførte sanktioner som klippekort og højere bødetakster overfor lovovertrædere i trafikken har ikke medført væsentlige ændringer af Gasa Groups indkøbsstrategi.
? De tiltag synes ikke i væsentlig grad at have påvirket vores forretning. Selvfølgelig kan det ikke undgås, at enkelte ture laves om for at indbygge mere luft, men generelt skal man nok se det sammen med køre-hviletidsreglerne, der primært rammer mindre vognmænd. Ham der tidligere kunne holde skinnet på næsen ved at køre i døgndrift, når der var noget at lave. Den type vognmand er på vej ud af markedet, - nogle vil sige desværre, men det er et faktum. De resterende mindre vognmænd kan klare sig ved at køre som underleverandør for en større vognmand.
- De nye køre-hviletidsregler er allerede godt indarbejdet i Gasa Groups transportdisponeringer, men de udfordrer os på kreativiteten, erkender Niels Peter Bach.
Ved distancer ud over 1.000 kilometer forsøger vi at finde en god samarbejdspartner til at udføre flere og flere slutdistributions-opgaver, - og alternativer søges løbende ved hjælp af trailerbytte.
-----