Forsinkelser
Er man rimelig samvittighedsfuld kan det også betyde behov for at forlænge arbejdsdagen. En forsinkelse på hjemrejsen giver problemer med f.eks. afhentning af børn, at man kommer for sent til andre aktiviteter, eller blot at den forlængede rejse tid stjæler af ens private tid.
Der gøres imidlertid meget for at komme forsinkelser i persontrafikken til livs; indførelsen af erstatningssystemer skulle således på den ene side lægge et vist økonomisk pres på transportører mv., og på den anden side udgøre en godtgørelse til den eller de ramte per-soner. I sin udtalelse over Rådets og Kommissionens forslag til en 3. jernbanepakke er EU - Parlamentet enige om at foreslå følgende kompensation: 25% af billetprisen for forsinkel-ser på mere end 1 time, 50% ved mere end 2 timer og 75% ved mere end 3 timer. Desu-den bør erstatningen gælde både national og international jernbanetransport. Rådets og Kommissionen må nu overveje om Parlamentets ændringsforslag skal indarbejdes i en fælles indstilling til den 3. jernbanepakke.
Gods-kompensationHelt anderledes stiller det sig i den internationale godstrafik med jernbane. Her mener Parlamentet ikke, der er behov for, at EU fastsætter lignende kompensationer. Idet man finder, at det alene vil øge omkostningerne og forvride konkurrencen ved jernbanegods-transport. Til gengæld mener Parlamentet, at såfremt der tages skridt til at sikre en bedre og lettere adgang til markedet for nye virksomheder, vil det betyde et virkeligt løft.
Det må man så forholde sig til, mens det fortsat er et faktum, at f.eks. den kombinerede trafik stadig lider af betydelige forsinkelser af tog. Af UIRR Combined Transport in Brief, issue 2, September 2005 fremgår således, at godt 20% af alle UIRRs tog er forsinket mere end 3 timer, hvilket stort set er uændret siden 1999. I de første 3 måneder af 2005 var kun 65% af togene rettidige, men det er dog trods alt en beskeden forbedring med 5 procent-point siden 1999.
Mulighed for erstatning
Af de 28.230 tog, UIRR medlemmerne kørte i 2004, var 5.081 forsinket i mere end 3 timer og 1.129 i mere end 12 timer. Der er vel at mærke tale om forsinkelser, der ikke på forhånd kan kalkuleres med.
Nu er der imidlertid indgået en aftale mellem jernbaneselskabernes organisation UIC?s Freight Forum og UIRR om kvalitetsudvikling for køreplanslagte tog i den kombinerede tra-fik. Det er hermed håbet, at man gennem kontraktlige forpligtelser, herunder mulighed for erstatning ved forsinkelse, kan reducere denne alvorlige kvalitative mangel. Det var måske en om end forsinket idé for EU - Parlamentet at se nærmere på.
-----