23948sdkhjf

Fløjslblød softroader

Fronten er kultiveret ?bisset?. Men fra kølergitteret til baklyset er det det kultiverede, der dominerer Mitsubishi Outlander.

Den fikse softroader byder ganske vist på permanent firehjulstræk med centerdifferntiale og ligner en ? ganske vist lav ? SUV.

Men Outlander hører til på fast vej.

Firehjulstrækket og den forholdsvis brede hjulbase giver terræntalenter over personbilsniveau. Men Outlanders lave frihøjde gør at der er langt op til ægte offroadereventyr.

Kommer der asfalt under hjulene, så er Outlander til gengæld en ganske velkørende bil med anstrøg af sportsvogn.

Outlander ænder motorvej og kringlede landevej med glubende appetit og leverer fornøjelig køreglæde.

Klip i kortet

Transport-Tidende har testkørt Outlander Van med en 2-liters benzinmotor med turbo. Accelerationen er ganske civiliseret lige indtil turboen vågner og sparker til Outlander og eventuelt søvnige chauffører. Ifølge fabrikkens oplysninger så klarer Outlander turen fra 0-100 km/t på 7.7 sekunder ? og det er i hvert fald kun splitsekunder fra sandheden.

Så vælger man turboversionen, kræver det et vågent øje på speedometeret, hvis man skal undgå et klip i kørekortet efter 1. september.

Førerkabinen er veldesignet med mørkt eller kulsort interiør og klassiske og enkle instrumenter og ditto betjening. Instrumentpanelet domineres af to store og tydelige speedometer. og omdrejningsure.

Sæderne er faste og bidrager med god rygstøtte til en god køreoplevelse.

Udstyrslisten er fuldt på højde med standarden i personbiler og lidt til på enkelte områder. Herunder aircondition med klimaanlæg, mørktonede ruder i sider og bagrude. Sædevarmer, højdejusterbart rat med læderbetræk. Lædersæderne er standard i turbo-versionen, der er topmodellen i Outlander-serien.

Sikkerhedsudstyret tæller airbag til både fører og passager og sideairbags. Der er naturligvis ABS-bremser. Her tilføjet EBD (Elektronisk Bremsekraft Distribution).

Ombygningen til varebil er gedigen. Målene er 160 cm (længde), 130 cm (bredde) og 80 cm (højde). Nyttelasten er 525 kilo inklusiv fører, brændstof og eventuel passager.

Mitsubishi Outlander markedsføres til priser fra 154.950 kroner eks. Moms for basismodellen til 217.950 kroner for den testede topmodel.

Ønsker man hvide plader starter priserne ved 315.000 kroner.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062