Hat på Vito
Mercedes Vito satte ved introduktionen i 2004 nye standarder for små kassevogne, når det gælder køreegenskaber, sikkerhed og teknik. Set med kørerbriller er Vito fortsat en hidtil uset fornøjelse i klassen. Køreegenskaberne ligger meget tæt på det man finder i velkørende personbiler, og sikkerhedsudstyret er helt i top.
Mercedes tekniske ?tilbageskridt? til langsstillet motor og baghjulstræk mærker chaufføren reelt kun lidt til, da ESP med indbygget tracktion control holder kursen, selv med tomt varerum.
Komforten og indretningen af førerkabinen er også i top. Når man altså er kommet ind bag rattet.
Transport-Tidende overså nemlig en af Vitos små svagheder i den oprindelige anmeldelse, da bladets testkører passer nogenlunde i den typiske leverpostejsfarvede standardskabelon for danske mænd. Er man over normalhøjde og har lange ben, så kniber det med pladsen. Og indstigning og udstigning kræver lidt planlægning. Har chaufføren ansats til bodegamuskel, sidder rattet i vejen.
Højt tagDimensionerne på Vito er en anelse mindre end konkurrenterne og det har kostet volumen i varerummet.
Men det handicap kan løses ved at købe en Vito med højt tag, der giver den ekstra plads, som mange brugere af små kassevogne efterspørger.
Transport-Tidende har lånt en Mercedes Vito 111 CDI model lang med højt tag i en uge. Set med ?godsøjne? er det høje tag absolut en fordel, der er merprisen værd
Det høje tag øger varerumsvolumen fra 5,19 (kun 4.65 kubikmeter i den mindste Vito) til 6,49 kubikmeter. Samtidig kan chaufføren stå oprejst i varerummet, hvilket er en stor fordel, der især kan mærkes ved små kolli og mange daglige ind og udstigninger.
Tager man igen kørerbrillerne på, så er spørgsmålet naturligvis, hvad det høje koster tag i køreegenskaber.
Højt tag betyder, at køretøjets tyngdepunkt hæves opad, hvilket forringer køreegenskaberne. Vito?ens personvognslignende køreegenskaber kan da også i nogen grad tilskrives bilens forholdsvis lave højde.
Svaret er, at det kan mærkes, men kun lige. Når bilen er tom, vel og mærke. Læsser man bilen op til toppen, bliver den naturligvis mere følsom i kurver. Men læsses og køres bilen med omtanke, så vil det ikke give problemer.
Det høje tag øger også sidevindsfølsomheden en anelse, men da den er lav på Vito, er det ikke noget problem.
Nyttelasten er opgivet til 1.175 kilo.
Mercedes har lavet i fiks lille tilbygning til varerummet ind under sæderne i førerkabinen som standard, der forlænger varerummet i bunden med 20 centimeter. Tilsvarende giver det høje tag, ekstra længde hen over førerkabinen.
Testbilens CDI-motor leverede altid friske hestekræfter og et trygt kraftoverskud, selv med maksimal nyttelast. Ydelsen er 109 hk og 270 Nm, hvilket virker mere passende til Vito end den neddroslede motor i Vito 109 CDI, som Transport-Tidende tidligere har testkørt-
Sikkerhed
Et andet område, hver Mercedes Vito satte nye standarder for varevogne er sikkerheden.
Sikkerhedsteknologien er lånt fra Mercedes personvogne. ESP (elektronisk stabilitets program) med bremseassistent er ? som på Sprinter ? standard, sammen med ABS-bremser og som tidligere nævnt ASR (anti-spin) .
Airbag er standard ved både fører og passagerersæde. De store elopvarmede sidespejle sikrer et glimrende udsyn bagud i begge sider.
Prisen for Vito starter ved 229.620 kroner. Men listen over standardudstyr inkluderer centrallås og startspærre og chauffør-autorisationssystem, oliefyr med timer, træbund i varerummet og en række andre faciliteter, der bestemt ikke er standard i varebilsklassen.
-----