Dieselhypper til Grandis
FRANKFURT ? Mitsubishi Grandis hentede fortjente roser ved introduktionen i foråret 2004. Flot og gennemført design, som også er praktisk anvendeligt på MPV-facon, kombineret med friske køreegenskaber og avanceret teknik.
Den europæiske motorpresse var dog enig i, at Grandis savnede dieseldrevne hestekræfter.
Ikke fordi der er noget galt med den 2-liters benzinmotor, som Grandis er født med, bortset fra den ikke kører på diesel, og det er det MPV-køberne i Europa - især i Tyskland - ønsker.
Mitsubishi behøvede ? efter egne oplysninger ? hverken motorpressen eller lave salgstal for at opdage, at fraværet af en Grandis med diesel var et handicap.
Derfor var den japanske bilproducent allerede langt med planerne om produktion af en dieselvariant ved den europæiske introduktion.
Det nære bånd med DaimlerChrysler gjorde det oplagt at hente en drivlinie her, da Mitsubishi ikke selv har en egnet dieselmotor på programmet.
Men den mest interessante diesel, med fremtidssikrede miljøegenskaber fra DaimlerChryslers var da stadig under udvikling. Og da det tager tid at tilpasse en motor, transmission og især bilens elektronik til hinanden, valgte Mitsubishi at købe en færdigudviklet motor hos Volkswagen.
Transport-Tidende havde lige før sommerferien lejlighed til at prøvekøre en forproduktionsmodel af den nye Grandis DI-D i Tyskland.
Moment i overflodDI-D motoren tilhører den nye generation af miljøvenlige og momentstærke dieselmotorer. Det er en 2.0 liters DOHC turbodiesel motor, der er af pumpedyse typen, lever op til emissionskravene til både NOx og partikeler ifølge den kommende Euro4-norm.
Ydelsen er 136hk ved 4.000 omdrejninger og et særdeles solidt drejningsmoment på 310 Nm ved 1.750 omdrejninger.
Dermed er der rigeligt kraftoverskud til den forholdsvis tunge Grandis (1.800 kilo) og en eventuel trailer.
DI-D modellen har angiveligt en tophastighed på 195 km/t og en accelerationstid fra 0-100 km/t på 10,8 sekunder. Brændstofforbruget opgives til respektable 15,1 km/l.
Mitsubishi har kombineret den nye dieselmotor med en sekstrins gearkasse. Vi prøvekørte to forskellige modeller (seks- og syv-sædet) med ens motor og transmission. Mens motor og gearkasse ikke virkede helt harmonisk i de lave gear og ved lave omdrejninger i den første testbil, så kørte det som smurt i nummer to. Et lille problem som Mitsubishi formentlig har løst, når de første produktionsmodeller rammer det danske marked i oktober.
FaceliftMitsubishi har benyttet lanceringen af dieselmotoren i Grandis til et kosmetisk og teknisk løft af Grandis? karosseri, styretøj & undervogn foran. Det har forbedret bilens køregenskaber.
Interiøret har fået et visuelt kvalitetsløft med mørkt indtræk, sort øvre instrumentbord, sort læderrat & -gearknob, samt titaniumfarvet instrumentbordsdetaljer.
Grandis? udstyrsliste omfatter ESP med antispin, ABS-skivebremser med bremseassistent, 6 airbags og sikkerhedsseler med forstrammere og huskefunktion, kollisionsåbning af centrallåsesystem, el-indfældelige sidespejle med blinklys, diodebaglygter.
På komfortsiden er alle Grandis modeller født med klimaanlæg med pollenfilter, bordcomputer og fartpilot.
På gule plader vil Mitsubishi Grandis kunne erhverves for 195.950,- ekskl. moms. Ønsker man en Grandis på hvide plader med 6- eller 7 sæders starter fornøjelsen ved 539.995 kroner.
-----