23948sdkhjf

MapBooking gav store besparelser hos Cargo Flex

Ved overtagelsen af en stor transportkunde, Jysk, fik Cargo Flex A/S samtidig et meget stort administrativt arbejde, som krævede en medarbejder i ca. fem til seks timer hver dag. I forvejen havde Cargo Flex et bookings- og flådestyringssystem fra en anden leverandør. Dette system var dog ikke var i stand til at håndtere den nye opgave, og leverandøren kunne ikke tilbyde nogen løsning, der kunne klare opgaven.

-Specifikt går opgaven ud på, at vi hver dag modtager to filer på mail fra vores kunde, Jysk. Den ene fil indeholder alle leveringsadresserne, den anden fil indeholder alle vareop-lysningerne, som f.eks. mål og vægt. Når vi modtager disse filer skal vi i første omgang have tjek på, at adresserne er korrekte og uden fejl, fortæller Andy Villadsen hos Cargo Flex til Danmarks Transport-Tidende.

- Dernæst skal ruten lægges, så den er optimal, og så vi ved, at den turen kan gennemfø-res indenfor en normal arbejdsdag. Det skal samtidig ske under hensyntagen til godsets rumfang og vægt. Dette betyder meget, da der er tale om slutleveringer til private kunder, siger han og tilføjer:

- Transportopgaverne udføres nemlig med erhvervskøretøjer under 3500 kg totalvægt og når man tænker på, at vi har et sted mellem 150 og 200 forsendelser af denne type hver dag og vi geografisk dækker hele Danmark lige med undtagelsen af Vendsyssel og Sjæl-land, så var det et utroligt stort og tidskrævende job blot at få fordelt turene rigtigt. I hvert fald når man gør det manuelt, som vi gjorde i den første periode.


Kører ikke forkert

- En af de store udfordringer består så i, at vi hver dag modtager de nævnte to filer, mens vi skal returnere det hele som én fil via mail til vores kunde.

- Det vil sige, at det hele skal være kørt sammen, når vi svarer tilbage, hvordan de enkelte læs skal stykkes sammen, siger Andy Villadsen.

- Efter at have sonderet markedet for udbydere af den slags systemer fandt vi frem til Te-traSoft, som mente, at de kunne løse opgaven med deres elektroniske ruteplanlægnings-system MapBooking. Det viste sig at være en god løsning, og i dag er hos Cargo Flex A/S, der er et datterselskab af Danske Fragtmænd Aarhus samt Dansk Fragtmænd Syd i Tau-lov, meget glad for MapBooking.

Foreløbig benyttes systemet udelukkende til transporter for denne ene kunde, men på længere sigt har vi gjort os tanker om at benytte det i hele vores virksomhed, der i det dag-lige beskæftiger i alt ca. 45 kurervognmænd, med hver sin kurervogn.

Når man starter den daglige planlægning, som klares på i alt ca. 25 minutter, går systemet selv ind og tjekker adresserne fra diverse opslag.

- Er der et problem, bliver adressen taget ud og fremkommer på en speciel liste, som skal kontrolleres manuelt. På den måde har man taget højde for, at der ikke bliver kørt forkert eller sker en fejllevering. Alene på den konto spares der mange penge. En spildt kilometer er jo penge ud af vinduet.

- I øjeblikket arbejder vi på at få opgraderet systemet fra at benytte GSM-nettet til GPRS-nettet, der er et net speciel beregnet til forsendelse af data, og som både er hurtigere og billigere i brug.

Endnu er systemet ikke implementeret sammen med navigationsanlæggene i vognene, men det arbejdes der også med, siger Andy Villadsen.

Sidegevinster

Et par sidegevinster ved implementeringen af MapBooking er, at man løbende kan se, hvor meget den enkelte tur har på indtægts og udgiftssiden, så disponenten tiden kan se dækningsbidraget. - Tilsvarende kan man også se, hvor meget den enkelte vognmand kører ind.

Cargo Flex A/S har udover hovedafdelingen i Hasselager ståsteder i Kolding og hoved-stadsområdet. Der er dog ikke længere bemanding men blot er tale om et telefonnummer som stiller om til Hasselager.

- Tidligere havde man en enkelt medarbejder på de to steder, men en sådan afdeling er alt for sårbar ved sygdom og ferie, så derfor har vi valgt at styre det hele herfra, siger han.

I Hasselager er der p.t. to medarbejder, men man regner med at komme op på tre en halv fuldtidsstillinger inden for en overskuelig fremtid.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141