Nu er den digitale fartskriver lige om hjørnet
Hvor populær beslutningen om indførelsen af den digitale fartskriver (takografen) er, afhænger af hvem man spørger.
For personalet, der kontrollerer digram-ark er det et stort fremskridt. Vognmænd og chauf-fører har nok mere blandede følelser.
Men uanset om man kan lide den eller ej, så kommer den.
Der har godt nok været nævnt mange startdatoer. Den planlagte start til 1. august blev, i sidste øjeblik blev udskudt til den 1. januar 2006. Kravet gælder udelukkende nye lastvog-ne og busser med en totalvægt over 3500 kg ? præcis de samme køretøjer som i dag skal være udstyret med en almindelig fartskriver.
For chaufførerne betyder den digitale fartskriver, at man skal anskaffe sig et førerkort som er et plastkort af kreditkort størrelsen, der indeholder en chip. Denne chip lagrer alle rele-vante oplysninger fra den digitale fartskriver i 28 døgn. Det vil sige alle informationer om køre- og hviletid samt fejl og hændelser.
Hastighederne lagres inde i selve takografen, hvor de ligger i 365 dage.
Inden udløbet af hver 21 døgns-periode skal chaufføren have læst informationerne ud af kortet og over på et sikkert medie. Når man har valgt 21 døgn, er det for at have lidt tid at løbe på, så man ikke står den 28. dag og har glemt det at overføre informationerne.
Det er vognmandens pligt at sørge for det sker.
Vognmandsvirksomheden skal nemlig sørge for at gemme alle oplysningerne et år tilbage. Ellers har man et voldsomt problem.
Skal gemmes et årSelve opbevaringen kan ske hvor som helst, blot informationerne er tilgængelige for myndighederne inden for et år.
Man regner med, at der så vil opstå eksterne datahoteller, hvortil de relevante informatio-ner kan downloades fra førerkortene. Således er det ikke utænkelig, at leverandører, så som olieselskaber og måske brancheorganisationer vil tilbyde denne service, så vogn-mændene får opbevaret alle data på et sikkert sted.
Førerkortet er strengt personligt, og der kan kun udstedes ét kort pr. person. Kortet erstat-ter dog ikke kørekortet, selv om der er foto på, og alle relevante oplysninger er påført.
Tabes kortet skal det omgående anmeldes, og man må en tur omkring den stedlige politi-station, hvor førerkortene i øvrigt udstedes samme sted som kørekortene.
Førerkortet er gyldigt i fem år. Prisen for førerkortet er 525 kroner, og det tager en lille uge at få udstedt et nyt førerkort.
Det store problem kommer til at opstå, hvor en chauffør på sit arbejde kører i flere forskel-lige lastvogne ? og hvor nogle af vognene er udstyret med analog fartskriver og nogle med den nye digitale fartskriver.
I disse tilfælde vil chaufføren skulle medbringe et print for den sidste uges kørsel, hvis han har kørt i vogn med en digital fartskriver og er skiftet over til en vogn med analog fartskri-ver.
Det er præcis som med reglen om, at man skal medbringe diagramark for hele den sidste uge og den sidste arbejdsdag i ugen før, når man kører med en analog fartskriver.
Dette vil uden tvivl give anledning til en masse administrationsbøvl i flere år.
Nemt at beviseTil gengæld bliver ikke svært at bevise, at man er blevet stoppet under udøvelsen af en transport. Det vil nemlig fremgå af dataene på førerkortet, når politiet har haft deres kontrolkort indsat i den digitale fartskriver.
Kontrolfunktionen bliver knivskarp med den digitale fartskriver. Nu behøver man ikke at diskutere med politiet om, hvor meget der er kørt, og hvor meget der sovet.
Det vil stille store krav til fremtidens lastbilførere. De skal være meget bevidste om køre- hviletidsbestemmelserne. Der er heller ikke tvivl om, at det vil medføre et forøget behov for at have værktøjer til at hjælpe chaufføren med at holde styr på tiderne under kørslen.
Chaufføren kan dog med et enkelt tryk på takografen aflæse hvor meget lovlig pause, og hvor meget køretid han har haft i den samme periode.
Tiden da man kunne nøjes med et gammelt vækkeur, der ringer efter fire en halv time, vil nok være forbi med takografens indtog.
Chaufførerne skal dog også huske at aktivere knapperne på den digitale fartskriver, hver gang der holdes pause.
Det er nemlig af allervigtigste betydning, at de benytter kontrolapparatet korrekt og indstil-ler på de rigtige funktioner. Holder man f.eks. pause, skal chaufføren selv sørge for at sætte den digitale fartskriver på pausefunktion. Takografen går nemlig automatisk over på andet arbejde, når vognen ikke ruller.
Et kørekort til forskelDet er noget, der skal tages meget alvorligt, lyder det fra politiet. Har man glemt det ved en efterfølgende kontrol, kan det nemt betyde en betinget frakendelse af kørekortet i en periode.
Med indførelsen af den digitale fartskriver vil man samtidig fra myndighedernes side be-gynde med skrappere kontrol på de nuværende analoge fartskrivere. Der kan være et kø-rekort til forskel, hvis ikke er de nødvendige pauser fremgår af skiven.
Dermed være ikke sagt at der ikke kan snydes. De virkelige hårdhudede vil nok i fremtiden lade konen eller en bekendt, få et stort kørekort og så derefter få udstedt et førerkort, som de kan køre på, når tiden er løbet ud på deres eget kort - uden at ejeren af kortet er med i vognen.
Men ligesom der i dag er risiko for at blive opdaget med et blankt diagramark i dag, vil der være kontant afregning, hvis politiet spotter en fører, der benytter sig af denne frem-gangsmåde. Der vil nemlig være tale om både en overskridelse af fartskriverforordningen og af straffeloven. Sidstnævnte vil udløse en fængselsstraf.
Og desuden vil Færdselsstyrelsen sikkert lade den slags indgå i vurderingen af, om en vognmandstilladelse skal tilbagekaldes.
-----