Usikkert om kombiterminaler forbliver under DSB
Arbejdsgruppen anbefaler, at kombiterminalerne i Høje Taastrup og i Taulov bevares og udbygges, mens kombiterminalerne i Vasbygade i København, Århus og i Padborg lukkes.
Udsigten til et konsolideret og dermed mere effektivt terminalsystem hilses velkommen i Railion Danmark A/S, der allerede har taget forskud på centraliseringen og har standet aktiviteterne i Vasbygade og på den gamle godsbanegård i Århus.
- Konsolideringen på terminalerne i Taulov og Høje Taastrup er oplagt og passer med Railions strategi, siger adm. direktør Christian Thing, Railion Danmark.
Aktiviteterne fra Vasbygade er konsolideret i Høje Taastrup, mens aktiviteterne fra den gamle godsbanegård i Århus er flyttet til Århus Havn.
- Vi bevarer naturligvis betjeningen af havnene, da der er betydelige mængder gods her, understreger Christian Thing.
PjatMen Railions begejstring for arbejdsgruppens anbefalinger er begrænset.
Det fremgår af et brev fra Transport- og Energiminister Flemming Hansen, til Folketingets trafikudvalg, hvor han orienterer om arbejdsgruppens foreløbige konklusioner, at Railions ønske om, at kombiterminalerne flyttes væk fra DSB ikke umiddelbart kan gennemføres. Det kræver angiveligt en grundig undersøgelse af de nuværende aftaler med DSB og Railion Danmark.
- Det er naturligvis et spørgsmål om penge, hvis kombiterminalerne flyttes over under Banedanmark, som vi har foreslået. Men begge selskaber er statsejede, og det er reelt samme kasse, så det er noget pjat, siger Christian Thing.
I Kombidan A/S anser man også konsolideringen som sund fornuft. Men det vækker alligevel bekymring.
- En koncentration på to terminaler vil gøre driften mere rationel. Men lukningen af Vasbygade har øget presset på Høje Tastrup, og der er som bekendt kapacitetsproblemer i Taulov, som gør, at Padborg i dag benyttes som buffer. Der er behov for udbygning af både Høje Taastrup og Taulov, hvis det skal fungere i fremtiden, siger vicedirektør Michael Feidenhansl, Kombidan A/S.
Kun to kombiterminaler i Danmark
Arbejdsgruppe har kigget på mulighederne for at flytte terminalerne ud af DSBDet fremgår af transportminister Flemming Hansens brev til Folketingets trafikudvalg, at den arbejdsgruppe, der er nedsat for at vurdere kombiterminalernes fremtid i Danmark, skønner at der kun er basis for to danske kombiterminaler.
En i Østdanmark og en i Vestdanmark og her anbefales det at bevare og udbygge de eksisterende terminaler i Høje Taastrup og Taulov.
Arbejdsgruppen blev nedsat efter Flemming Hansen blev kaldt i samråd i trafikudvalget efter Railion Danmark A/S havde påpeget, at DSB?s ejerskab af kombiterminalerne og den høje husleje, der blev opkrævet her, udgjorde en alvorlig hæmsko for godsbanedriftens fremtid i Danmark.
Arbejdsgruppens har fokuseret på to spørgsmål: den optimale kombiterminalstruktur i Danmark i dag og i fremtiden, samt mulighederne for en overdragelse af kombiterminalerne til Banedanmark (der tidligere hed Banestyrelsen).
Om terminalstrukturen hedder det i ministerens brev;
»Arbejdsgruppen har vurderet, at den mest hensigtsmæssige terminalstruktur i dag formentlig vil være en hovedterminal i henholdsvis Vest- og Østdanmark. Det er vurderingen, at der for ganske få investeringer vil kunne opnås tilstrækkelig kapacitet til alene at opretholde de to kombiterminaler i Høje Taastrup og Taulov. Det forventes derfor, at blive vurderingen, at kombiterminalerne i Høje Taastrup og Taulov bør opretholdes, mens kombiterminalerne i Århus, Padborg og Vasbygade i København bør lukkes.«
Railion har allerede indstillet driften på kombiterminalerne i Vasbygade i København og flyttet aktiviteterne herfra til Høje Taastrup. Tilsvarende i Århus er aktiviterne konsolideret på Århus Havn.
Den eneste af de lukningstruede terminaler, der reelt stadig er i drift er Padborg.
DSB-skilsmisse vanskeligArbejdsgruppen har også undersøgt mulighederne for at flytte kombiterminalerne ud af DSB og drive terminalerne på kommercielle vilkår.
»Det har i den forbindelse været fokuseret på at få skabt et uafhængigt kombiterminalselskab, der ville kunne drive en bæredygtigt og ikke diskriminerende kombiterminalforretning også over for andre banegodsvirksomheder end Railion.«
Transportminister Flemming Hansen skriver dog, at en sådan udflytning er mere kompliceret end forventet og at der er behov for yderligere granskning af de nuværende aftaler med DSB og Railion, før der kan træffes en beslutning om den fremtidige organisering af kombiterminalerne.
Han slutter brevet med at påpege, at takstnedsættelsen på Storebælt har medvirket til at forbedre de økonomiske rammevilkår for godstransporten på jernbanen.
-----