Nu begynder det at gøre ondt
Det er nok uden større glæde, at mange vognmænd og chauffører imødeser første september. Den dag sker der nemlig en alvorlig skærpelse i sanktionsmulighederne for overtrædelser af Færdselsloven ? ikke mindst på køre- og hviletidsområdet.
Eksempelvis kommer der en klækkelig forhøjelse af bødetaksterne, der i grelle tilfælde kan bevæge sig fra det nuværende niveau i 100.000 kroners klassen og op i millionklassen. Det betyder ændrede tider for vognmændene. Nu skal de for alvor have helt styr på, hvad der er køretid, hvad der er pausetid, hvad der er daglig hviletid, og hvad der er lovlig week-end hvil.
Og det bliver endnu mere vigtigt at vide hvordan man udnytter sin rådighedstid.
Chauffører, der kører i fast regi for speditions- og kørselsrekvirenter, og hvor vognmæn-dene stort set har overladt disponeringen til chaufføren og kundens disponent, bliver nødt til at have værktøjer, som gør det muligt for chaufføren selv at holde styr på køre- og hvile-tiderne.
Oveni kommer den digitale fartskriver, der forventes indført pr. første januar 2006. Så går det simpelthen ikke, hvis der ikke er fuldt ud styr på forholdene. Med de forøgede kontrol-muligheder vil mange vognmænd kunne vente helt uoverskuelige bøder. Derfor begynder mange af dem nu at kigge på styringssystemer, som kan hjælpe til med at holde styr på forholdene.
Holder styr på begreberneEn virksomhed, der virkelig har mærket det øgede fokus på disse forhold, er Henckel-gruppen i Rødby, hvor John Henckel udtaler til Danmarks Transport-Tidende, at man al-drig nogensinde har oplevet en tilsvarende efterspørgsel på ?Time Guiden?, der er et værk-tøj som kan overvåge kørslen og hjælpe med at holde styr på køre- og hviletiderne.
Hvor alvorligt stramningerne skal tages, kan ses af et lille eksempel: En chauffør har kørt (rulletid) i fire en halv time og skal nu til at holde sine tre kvarters pause. Chaufføren kører ind på en rasteplads og går ind på cafeteriet på rastepladsen for at være sammen med nogle kolleger i pausen.
Pludselig er tiden ved at være gået, men chaufføren kan ikke lige huske, hvornår han helt nøjagtigt trak håndbremsen. Var det nu ti minutter i tolv, jeg kunne køre igen? Nå, men jeg har nok holdt min tid, så det må være godt. Han kører videre.
Men ved en kontrol lidt senere viser det sig imidlertid, at det kun blev til en halv times pau-se efter de fire en halv times kørsel.
Nu har chaufføren så kørt fem timer og elleve minutter inden, der er holdt de nødvendige 45 minutters pause. Politiet tæller nemlig køretiden sammen fra start til det første tids-punkt, hvor der er opnået et samlet hvil på 45 minutter. Denne forseelse koster efter den første september en bøde på 1500 kr. til chaufføren, mens vognmanden får en hilsen på 3000 kr.
-----