AdBlue - hvad er nu det
Efterhånden som de nye lastvognsmodeller med EUR0 4 og 5 klassificerede motorer dukker op på markedet, melder en mængde spørgsmålene sig.. Hvad er det for et stof dette urea eller AdBlue, som skal hældes på i en særskilt tank på de lastvogne, der benytter SCR-teknik til efterbehandlng af udstødningen.
Og lad det være sagt straks: AdBlue skal selvfølgelig ikke blandes i dieselolien, sådan som nogen har spurgt om.
AdBlue er et produkt udviklet af urea, der findes i mange former. Urea en reaktiv blanding med kompleks kemi og det fremstilles af ammoniak og kuldioxid under højt tryk. Ammoniak er kemisk sammensat af nitrogen og hydrogen og betegnes NH3.
Hydrogen er produceret af olie eller naturgas, mens nitrogen udvindes fra atmosfærisk luft. For at få nitrogen og hydrogen til at reagere, behøves højt tryk og høj temperatur samt en katalysator. Ved denne proces fremkommer også kuldioxid (CO2) som et biprodukt, hvilket sammen med ammoniak bl.a. anvendes til fremstilling af urea.
Urea anvendes til f.eks. foder til dyr, til limprodukter, gødningsprodukter, kosmetik m.v. Det specifikke produkt AdBlue er derimod udviklet målrettet til at kunne anvendes til rensning af udstødningen på en stor lastvognsmotor - noget man fra såvel bilindustrien som den kemiske industri har arbejdet med i en del år.
En af de kemiske koncerner som har været længst fremme med dette er YARA, som allerede i 1999 begyndte at udvikle AdBlue. At man har valgt en urea-blanding er ikke nogen tilfældighed. Kraftværker og store skibe har gennem mange år benyttet ammoniak eller ammoniakvand til at efterbehandle røgen, så den bliver renere. Det er dog ikke muligt at anvende ammoniak til lastbiler, fordi det stiller store krav til håndteringen. AdBlue er derimod ganske harmløs og kan derfor medføres uden problemer på lastvognene. Rent kemisk sker der groft sagt det, at de giftige NOx-partikler (nitrøse gasser som bl.a. medvirker til dannelse af syreregn og smog) møder AdBlue i SCR-katalysatorerne og omdannes til uskadelig vanddamp og nitrogen. Her kan man virkelig tale om at minus og minus giver plus.
For to år siden var YARA koncernen klar til at starte produktionen op af AdBlue til lastvognene, men på grund af Maut?ens udskydelse, var der endnu intet behov for AdBlue, så hele produktionen blev sat på vågeblus.
Nu ser der imidlertid ud til at ske noget. Daimler Chrysler koncernen har netop sendt de første EURO5 lastvogne på vejene i Danmark, ligesom de er begyndt at rulle i de øvrige lande . IVECO følger skarpt efter med nye EURO5 lastvognsmodeller på de tyske veje i denne måned. Eftersom både Mercedes og IVECO har valgt SCR-katalysatorteknik til deres EURO5 versioner, er der allerede ved at komme efterspørgsel efter AdBlue.
Det kan dog godt være, at det kommer til at gå lidt i slowmotion i Danmark, fordi vi som det eneste land, hvor skørt det en kan lyde, har afgift på AdBlue. Og der er ikke forventninger om, at afgiften bliver fjernet, selv om det ville være det mest naturlige. I stedet påregnes en afgiftstilbagebetaling for erhvervsvirksomheder omkring nytår.
Men facit er administrativt bøvl for vognmænd og lastbilejere.
YARA er den største producent af AdBlue i verden og man vil fra den globale koncerns side dække det danske behov for AdBlue med leverancer fra anlægget i Brunsbüttel, der ligger kun ca. halvanden times kørsel syd for den dansktyske landegrænse.
Leverancerne vil indtil videre ske med tankvogne. Meningen er, at mange vognmænd selv kan få en tank, som findes i forskellige størrelser. Derudover vil AdBlue, der hos YARA kommer til at bære produktnavnet Air1? AdBlue (se mere info under www.Air1.info), være tilgængeligt på visse større tankstationer.
Det vil sandsynligvis aldrig blive et produkt, der forefindes på hver eneste tankstation i landet, men snarere på en række strategisk udvalgte steder, så tilgængeligheden skulle være sikret.
-----