Nu kommer den støjsvage IL-76 fragter!
IL-76 spiller en helt unik rolle i luftfragten ved evnen til at kunne løfte 50 tons luftfragt ind til stort set ethvert katastrofeområde i verden ? uanset om der findes en lufthavn eller ej. En passende stor stribe uden for store sten er nok til, at flyet kan gå både ind og ud. Og da det selv har alt løftegrej med, er det helt uafhængigt af den lokale infrastruktur på stedet.
Det fik altså en ende fra 2001, hvor kommercielle operationer med blandt andet IL-76 stoppede i EU-lufthavne. For at betjene nødhjælpsoperationer måtte flyet i givet fald flyve tom ind ? og så røg økonomien sig i det fleste tilfælde en tur?
Nu er der håb foruden: Den første nybyggede IL-76TD-90VD har netop været i luften på sin første testflyvning med ny aerodynamik, nye støjsvage motorer og et helt opdateret cockpit med alle de hjælpemidler og navigationsudstyr, moderne luftfart kræver.
En ny æraFlyvningen fra fabrikken i Tashkent betyder starten på en ny æra for IL-76, der dermed får forlænget sit liv med i hvert fald de første 20 år. Udviklingen er finansieret af Volga-Dnepr og en række fonde og investorer, der har tillid til, at markedet sukker efter flyet.
Og det vil sikkert vise sig at være tilfældet. Også selvom det i sin foryngede udgave vil være betydeligt dyrere at anskaffe, end forgængeren.
Til gengæld er driftsøkonomien ganske anderledes behagelig for operatører.
-----