Vi spørger bare
Hvem har ansvaret hos det offentlige for overtrædelser af hviletidsbestemmelserne?
Mange læsere er ikke imponeret over de nye stramninger omkring køre- hviletidsovertrædelser m.v., som træder i kraft til den første september. De rejser bl.a. spørgsmålet: Hvad med offentligt ansatte, hvordan er deres ansvar, og hvad med arbejdsgiveransvaret?
- Hvis en chauffør hos det offentlige f.eks. overtræder køre- og hviletidsbestemmelserne, hvem får så bøden for arbejdsgiveransvaret, spørger en af vore læsere.
Hvad sker der f.eks., hvis en chauffør, der er ansat i en teknisk afdeling hos en kommune kører for længe og bliver noteret for overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne. Hvem får tildelt den store bøde, som en vognmand ville have fået, hvis der havde været tale om en vognmandsansat chauffør? Og tilsvarende med en chauffør hos postvæsenet, der begår en overtrædelse af køre- hviletidsbestemmelserne – hvem får den store bøde i dette tilfælde. Er det blot chaufføren, der rammes?
Hvad med kommunale chauffører, der rydder sne, hvor de under selve snerydningen godt kan køre længere end normalt tilladt. Hvis de møder igen til normal tid den efterfølgende dag for at lave normalt arbejde uden at have afholdt den manglende hviletid, hvem får så arbejdsgiverbøden?
E-nyts redaktion har sendt spørgsmålene videre til myndighederne og bringer svaret, så snart det indløber.
-----