Interesse for miljøzone-model
DTL ønsker realistisk Aalborg-model overført til andre danske storbyer, der er interesseret i at indføre miljøzoner
Aalborg Kommunes planer om en treårig forsøgsordning med en miljøzone i Limfjordsbyens centrum ser ud til at være tæt på godkendelse i Justitsministeriet, der for nyligt vendte tommelfingeren nedad til en forsøgsordning i København.
Miljøzonen i Aalborg lægger op til at tunge køretøjer skal opfylde Euro2 normen, hvis de skal køre i centrum. Det vil sige, at køretøjer der er yngre end oktober 1996 er godkendt. Andre køretøjer henvises til en særlig transitrute gennem midtbyen eller skal have monteret partikelfilter.
Miljøzonen i Aalborg viser yderligere hensyn til transporterhvervet ved at åbne op for en dispensation i forsøgets første år.
Dermed er den aalborgensiske miljøzone langt mere spiselig for transportbranchen, end det meget restriktive og omkostningstunge forsøgsforslag i København.
I DTL hilser man ikke overraskende Aalborg-modellen velkommen og ønsker, at den gøres til standard for lignende forsøg i resten af landet.
- DTL er med på at indføre miljøzoner. Vi bidrager gerne til renere luft i byerne. Vi gør det allerede hver gang, vi udskifter en gammel lastbil med en langt mere miljøvenlig lastbil. Vi ser miljøzonerne som en mulighed for at fremme anvendelsen af de nyeste og mest miljøvenlige lastbiler dér, hvor mange mennesker bor og færdes. Det er afgørende, at vi får et forsøg, vi økonomisk kan leve med. Men det er også meget vigtigt, at de forskellige miljøzoner er koordinerede, så vi ikke skal opfylde forskellige miljøregler, når vi kører gennem København, Frederiksberg og Aalborg. Samtidig er Aalborg-ordningen langt mere på linje med det ambitionsniveau, som Folketinget har lagt med sin støtteordning til indkøb af partikelfiltre, udtaler DTLs formand Anker M. Jensen
-----