Vejdirektoratet svarer
Overhalingsforbudet rammer ikke blot erhvervskøretøjer
Projektleder Lárus Ãgústsson hos Vejdirektoratet siger i en kommentar til artiklen om overhalingsforbudet for lastvogne i e-nyt i går: Overhalingsforbudet gælder lastbiler, lastbilvogntog, busser og alle køretøjer med påhængsvogn (dog ekskl. Motorcykler). Dermed rammer forbudet ikke udelukkende den erhvervsmæssige trafik. Inden forsøget startede 1. maj 2001, var der mange vognmænd og lastbilchauffører der frygtede, at forsøget ville betyde lange køer af lastbiler. Bekymringerne forsvandt hurtigt, når det viste sig at dette ikke blev tilfældet. Trafikmålinger fra f.eks. Vejlefjordbroen viste dog en tendens til lidt længere kolonner af lastbiler efter hinanden på forsøgsstrækningen. Færre lastbiler kørte i kø af to lastbiler, men 7,5 pct. af samtlige lastbiler kørte i kolonne med tre eller flere lastbiler mod seks før forbudet blev indført, siger han.
Som kommentar til DTLs næstformands Jørgen Egeskovs forslag om at overhalingsforbud bør være styret af tidsfaktoren udtaler Lárus Ãgústsson:
- At en overhaling ikke bør vare mere end 40 sekunder lyder særdeles fornuftigt. Den er dog svær for politiet at kontrollere. Overhalingsforbud er netop indført med henblik på at reducere antallet af overhalinger, der tager lang tid.
Lárus Ãgústsson minder dog også om, at hastighedsgrænsen på 80 km/t for lastbiler, lastbilvogntog og alle køretøjer med påhængsvogn på motorveje gøres permanent pr. 1. september.
-----