23948sdkhjf

Unik kranløsning fra Højbjerg Maskinfabrik

HMF lancerer nu et nyt standardiseret frontstøtteben til de store kraner

HMF lancerer nu et nyt standardiseret frontstøtteben til de store kraner



Det er en ny og meget unik løsning af stabilitetsproblemet på store lastvognsmonterede kraner, som Højbjerg Maskinfabrik netop har lanceret

Den jyske kranproducent leverede for kort tid siden hele to komplette nye kranvogne med den nye frontstøttebens-løsning til to norske kunder.

HMFs nye frontstøtteben er foreløbig lanceret i tre udgaver, nemlig en Scania-løsning, en Volvo-løsning og en MAN-løsning.

Ingeniør Lars Jørgensen, der står for den tekniske support hos HMF, siger til Trans Inform, at det interessante er, at HMF nu har gjort det mulig at montere frontstøtteben på en stor kranvogn, uden at man skal klæde hele chassiset af og lægge meget kostbare og tunge forstærkninger rundt om chassisrammen.

Der er flere ulemper ved at anvende en ekstra forstærkning. For det første skal lastvognen stå stille i lang tid, mens opbygningen sker. For det andet koster det en del ekstra, og for det tredje trækker ekstra forstærkningen i den forkerte retning, når det gælder lastvognens egenvægt, så lastvognen får en mindre nyttelast.

Som regel er denne type kranvogne tunge nok i forvejen, så det gælder om at få minimeret egenvægten.

Ingen overbelastning

HMF har udviklet frontstøttebenet som et standardophæng til de tre nævnte lastvogns-mærker. Standardophænget indbefatter en støttebenstravers, der let lader sig montere i fronten af nye chassiser fra de tre mærker.

Midt på traversen er der placeret et hydraulisk støtteben. Herefter har man beregnet hvor meget tryk, der maksimalt må være på det forreste støtteben, iht. specifikationer fra lastbil-leverandørerne, således at man ikke overbelaster chassiset.

Kranens RCL-sikkerhedssystem overvåger både kranlast og frontstøttebensreaktion, når kranen løfter i området foran sine egne støtteben.

Lars Jørgensen siger, at stabiliteten, med den nye støttebensløsning, er fordoblet i områ-det foran lastvognen.

Herved har man mulighed for at opnå en løfteevne, der for Odin-seriens vedkommende er 100 procent, mens der for Thor-seriens vedkommende er tale om en mindre reduktion i forhold til fuld løftekapacitet.

Tilsvarende løsninger vil blive udviklet til de øvrige lastvognsmærker.


Hurtigt klar

Den ene af de norske vognmænd, Rolf Eriksen, fra Oslo fik leveret en ny Scania R580 8x2/6 med en kraftig Thor kran, udstyret med den nye type frontstøtteben. Vognen er op-bygget af HMF, Galten, med et lad der er udstyret med bl.a. hydrauliske bådstøtter.

Den anden norske kunde, Evensen Kran i Sandefjord, fik leveret en ny Volvo FH12 8x4, udrustet med en Odin kran og frontstøtteben samt komplet ladopbygning af HMF, Røde-kro, der også har stået for montage af kranen.

Desuden blev der leveret en Odin kran til Hjallerup Spærfabrik. Denne kran er bygget op på en MAN 8x4 med både lad og skammelopbygning hos HMF, Galten. De komplette lad med integrerede kranhjælperammer for Odin- og Thor-kranerne var fremstillet af HMF, Rødekro.

Laddene blev leveret sandblæste, primede og inklusive chassis-monteringssæt, på sam-me tidspunkt som chassiserne ankom til opbygningsafdelingerne, hvilket reducerede op-bygnings- og dermed også stilstandstiden væsentligt.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078