Så er der gang i transportmaterielbranchen
Optimismen fejler ikke noget hos Lastas, der har rigtig fornuftig gang i salget af alle slags køretøjer
Hos en af Nordens største udbydere af rullende materiel, Lastas-koncernen i Hedensted er man meget tilfreds med udviklingen.
- Der er gang i Danmark, og salget går fornuftigt, udtaler direktør Anders K. Larsen til Trans Inform.
- Og det gælder faktisk over hele linien, hvor vi oplever en fornuftig efterspørgsel efter alle vore produkter. Det er såvel nyvognssalget af DAF lastvogne i Lastas Trucks Danmark regi, som salget af nye Volvo, Scania, MAN og Mercedes-lastvogne i Lastas-regi, der udvikler sig i en positiv retning.
For at sikre kortest mulig leveringstid har koncernen dog også et fornuftigt lager af de pågældende lastvognsmærker.
Både salg, leasing og lejeDen gode udvikling i afsætningen gælder også på området for trailere og påhængsvogne samt komplette opbygninger. Således finder udviklingen i leverancerne sted indenfor materiel der købes, leases eller lejes.
På udlejningsområdet, hvor det er datterselskabet Thompson Rental, der er udbyderen, opleves en god afsætning både indenfor landevejskøretøjer og bygge- og anlægskøretøjer.
Det er ikke usædvanligt, at der kommer kunder, som lejer 6-akslede tippeladsvogntog til nye anlægsopgaver, der måske skal løbe over et par år.
Vognmanden kan ikke venteLastas arbejder med kundeorienterede løsninger, hvor der man hurtigt finder de produkter, der dækker kundens behov lige nu.
- Hvis en vognmand får en opgave, som skal påbegyndes i morgen, kan det ikke hjælpe, at han skal vente i ni måneder på det nye materiel, som skal bruges til opgaven. Vi går heller ikke målrettet efter blot at få de store ordrer i hus, men prøver i stedet på at yde den samme service over for såvel små som store kunder siger Anders K. Larsen.
Inden for det seneste års tid har Lastas-koncernen stille og roligt lanceret en ny version letvægts-tippeladstrailere samt indført en masse forbedringer på mange af de øvrige Kel-Berg produkter.
Den nye letvægtstipper er lidt lettere end forgængeren (5750 kg uden plastbund), og selv om det ikke lyder af meget, er det alligevel vigtigt, at produkterne bliver lettere.
Det er den eneste måde, hvorpå vognmanden i dag kan opnå en bedre udnyttelse af materiellet og derved få en bedre rentabilitet.
- Som noget nyt leveres Kel-Berg tippeladstrailere med en ny form for plasticbund, som svejses fast. Vi har allerede gode erfaringer med denne bundtype siger Anders K. Larsen. - Samlingerne har tidligere været et problem. Men med den nye teknik, hvor der svejses har vi opnået en meget bedre holdbar, siger han.
Tilpasset i stedet for standardForeløbig foregår ilægningen af plasticbunden og beklædningen af siderne på serviceanlægget i Hedensted. På længere sigt vil ladene blive leveret nøglefærdige fra fabrikken med denne bundtype.
Der afsættes også mange nye Kel-Berg gardintrailere, og der leveres særdeles mange kundespecificerede.
- Trenden er, at kunderne vil have en trailer, der passer til lige netop deres behov, frem for en ren standardvare. Lastas er i stand til at dække de fleste kundernes behov for nye trailere inden for næsten alle områder med meget kort varsel.
- Vi har eksempelvis nye Lamberet køletrailere på lager og Kel-Berg gardin- og tippeladstrailere producerer vi med kort varsel. De finske EKERI-køletrailere med fuld sideåbning er også et hit, siger Hedensted-direktøren.
Lastas er i øjeblikket i gang med at opføre et nyt servicecenter direkte ud til motorvejen mellem Køge og Københavnsområdet.
-----