Danmark er godt med
ITD, hvis medlemsvirksomheder udfører grænseoverskridende transporter, har også bemærket medgangen.
- Der er generelt stigende godsudveksling over grænserne, udtaler underdirektør Poul Bruun. - Det er internationaliseringen, der ligger til grund for de fine resultater, som yderligere boostes af EU-udvidelsen. Det at vi fik flere lande i EU er nu ved at slå igennem for alvor med kraftige ændringer af godsstrømmene til følge, der vil opleves forskelligt, afhængigt af hvilket markedssegment, man servicerer. Ændringerne stiller større krav til vognmanden, der nu skal være mere forandringsberedt og måske også indstillet på at transportere større mængder. Vi har set udviklingen komme i de senere år, hvor virksomhederne har specialiseret sig i større eller mindre grad - eller er vokset.
- EU-udvidelsen og den øgede velstand, der blandt andet stammer fra det generelt lave renteniveau, vi oplever for tiden, har været med til at skubbe på udviklingen i Danmark. Vi oplever stigende godsmængder, og der kører flere og flere lastbiler over grænserne. Stigningen har vi konstateret kvartalsvis lige siden vi startede tællingerne i 2002.
Tyske lastbiler er danske- Der er en meget kraftig internationalisering blandt vore medlemmer, fortsætter Poul Bruun, - og tællingen i 2. kvartal viste, at 35,7 procent af de lastbiler, der krydsede grænsen, var tysk indregistrerede, mens 30,4 procent havde danske nummerplader. Samtidig kunne vi dog vise, at 13,5 procent af de tysk indregistrerede biler var danskejede. Vi ved desuden, at hver fjerde af vore medlemmers biler, der er indsat i international transport, er indregistreret i udlandet. Danmark er meget kraftigt internationaliseret, og det samme gælder altså transporterhvervet. Endelig har vi registreret, at den samlede lastbiltransport til og fra Danmark er steget med 13,6 procent fra første til andet kvartal i år, hvilket tyder i retning af sammenhæng mellem stigningen i privatforbruget og transportarbejdet.
-----