Internationalisering og velstand giver øget aktivitet
En af landets førende virksomheder inden for transport af fødevarer, Andreas Andresen i Padborg, har også haft travlt. - Der er to hovedtendenser, der hver især har haft indflydelse på transporterhvervet, påpeger administrerende direktør Steen Sørensen:
- Det er for det første internationaliseringen, der har medført, at en del af den danske forædlingsindustri er flyttet til lande med billigere arbejdskraft. Det er specielt kød- og charcuterivarer, der nu fremstilles i lavtlønslandene for derefter at blive importeret til Danmark og udbudt i danske butikker. Tidligere var eksporten af fødevarer fra Danmark større end importen, men nu er markedet vendt, og vi ser i dag en begyndende ubalance i relationen mellem import og eksport.
- Den anden vigtige trend er, at forbrugerne i Danmark og i andre lande på grund af mærkbart øget velstand i det daglige nu efterspørger et langt bredere udvalg af produkter, end de hidtil har gjort. Begge tendenser, som vi har været vidne til igennem en længere periode, har resulteret i markant øgede transportaktiviteter, og vi har for eksempel i juni i år kunnet konstatere en voldsom aktivitet inden for fødevaretransporter.
- Med hensyn til fremtiden og spørgsmålet om væksten fortsætter, er vi er naturligvis meget opmærksomme på udviklingen og følger den tæt, understreger Steen Sørensen.
- Vi indretter vor strategi efter de nye trends, herunder forædlingsindustriens tilbøjelighed til i stigende grad at etablere sig i Tyskland og Østeuropa. Udflagningen medfører, at vi skal omstille os til de nye godsstrømme, der følger med ændringerne, og at vi skal have et større netværkssamarbejde end tidligere; - før talte vi mest om nord-syd gående transportkorridorer, men nu er øst-vestaksen blevet mindst lige så vigtig.
Større transportopgaver
- Vi har også som følge af internationaliseringen fået flere og større transportopgaver fra vore kunder, fortsætter Steen Sørensen, - og det er egentligt også baggrunden for den øgede tilknytning til Nagel, der i sig selv har betydet øget aktivitet for os.
- Vi forsøger at tilrettelægge en strategi, der er geografisk, - at være på mange markeder og at betjene så mange fødevareproducenter som muligt. På den måde sikrer vi, at vi altid har markeder og kunder i den voksende internationaliseringsproces. Der vil formentligt ikke være de store forskelle i de volumener, vi skal transportere, fordi fødevarer ikke er så konjunkturfølsomme, men der kan komme nye produktions- eller forædlingssteder eller nye kunder. Og det skal vi være klar til. Nogle virksomheder i transporterhvervet har måske en smallere strategi og dermed også et bedre dækningsbidrag, mens vi med vores størrelse, organisation og kundestruktur mener det er mest fornuftigt at sprede risikoen.
Også EKV
Andreas Andresen ejer i dag EKV transport a/s, Skive, der står for distributionen af alle Coops madvarer i Jylland og på Fyn. - Væksten i juni måneds privatforbrug set i forhold til samme måned sidste år må også smitte af på EKV transport, der i øvrigt kører meget fornuftigt siger formanden for EKVs bestyrelse, Sten Sørensen, afslutningsvis.
-----