Tyske vognmænd presses fra øst
Store transportkoncerner tjener penge på de stigende fragtmængder, mens de små tyske vognmænd står i stampe
2004 var et godt år for tyske transportvirksomheder. Inden for såvel landevejstransport, jernbaner og flodskibsfarten var der en mærkbar stigning i efterspørgslen efter godstransport. Ud over de deraf følgende indtægtsstigninger steg mængden af det samlede transportarbejde inden for alle transportformer.
Det er især den grænseoverskridende transport, der trak opad i 2004.
Transportarbejdet på tyske veje er steg sidste år med 4,3 procent målt i ton-kilometer. Det var især transporter over lange afstande, der trak gennemsnittet opad. Her er stigningen på 5,5 procent.
En betydelig del af fremgangen skyldes øget vareudveksling med de nye EU-lande i Østeuropa.
Det fremgår årsrapporten "Marktbeobachtung Güterverkehr" fra Bundesamt für Güterverkehr (BAG) under det tyske forbundstrafikministerium.
Stort er godtTrods de gunstige markedsvilkår er væksten gået forbi de små tyske transportvirksomheder. Indenfor godstransport på vej har så godt som alle store speditionsvirksomheder og logistikudbydere profiteret på fremgangen.
Men når det gælder mindre transportvirksomheder - typisk vognmandforretninger -, så har et betydeligt antal intet mærket til den stigende efterspørgsel.
Virksomheder i mellemstørrelse har været bedre til at ride med bølgen, ikke mindst fordi de i stigende grad følger de 'stores' eksempel over overlader selve transportarbejdet til underleverandører.
EU-udvidelsen mod øst har medført en betydeligt pris- og konkurrencetryk på det tyske transportmarked. Ikke så meget fra østeuropæiske konkurrenter, men primært fra tyske og vesteuropæiske transportvirksomheder, der har oprettet datterselskaber i lande som Polen, Estland og Tjekkiet.
Rapporten fra BAG går så langt, som til at påpege tendenser til at tyske lastvogne presses mod vest, hvor de bedre kan konkurrere. En udvikling, der for længst er bemærket i Danmark.
Flere kilometer per ton
Rapporten påviser, at der er en stigende tendens til at godset køres længere. Samlet set godsmængderne med beskedne 0,7 procent på landevej, mens transportarbejdet (tonskilometer) steg med 4,3 procent. Tendensen er mindre udpræget på jernbane og flodpramme.
Der blev kørt næsten 2,8 mia. tonskilometer på lastbil i Tyskland sidste år.
Når det gælder en grænseoverskridende trafik steg den med 12,1 procent i 2004 i forhold til 2003.
-----