23948sdkhjf

Bekymring over politisk håndvask

De nye kraftige stramninger i bødestørrelserne er et andet signal fra politikerne, end den dialog, som ellers har været gængs mellem parterne. ITD-formand Mogens Therkelsen havde hellere set andre værktøjer i brug overfor lovovertrædelser end blot rå bødeforhøjelser

De nye kraftige stramninger i bødestørrelserne er et andet signal fra politikerne, end den dialog, som ellers har været gængs mellem parterne. ITD-formand Mogens Therkelsen havde hellere set andre værktøjer i brug overfor lovovertrædelser end blot rå bødeforhøjelser



Det bliver en brat opvågning efter sommerferien for mange transportfirmaer, når de i praksis på landevejen bliver mødt med de nye kraftige stramninger i reglerne for bl.a. køre- og hviletid.

- Der er tale om bøde-sanktioner, der er ude af proportioner i forhold til de overtrædelser, det drejer sig om.

Det siger formanden for ITD og direktør i H.P. Therkelsen Mogens Therkelsen om de nye stramninger i Færdselsloven, som fra 1. september bliver hverdag i transportvirksomhederne.

Mange har allerede taget sig til hovedet over de kæmpebøder og øvrige sanktioner, der nu er udsigt til, og ITD-formanden taler nok på vegne af mange, når han siger: - Vi er bestemt tilhængere af skærpede sanktioner, hvis det viser sig, at de eksisterende regler ikke er nok. Men fra ITDs side føler vi, at man med de nye bødestørrelse på nogle området er urimelig hård, siger han.

En sammenligning

Eksempelvis betyder det nye bødekatalog, at bøde stiger fra 500 kr. til 11.500 kr. for chauffører og fra 1.000 kr. tril 22.500 for vognmanden, hvis en chauffør køre 20 timer

Med syv timers hvil efter de første 10 timer, selvom der burde være holdt otte timers hvil.

- Dette eksempel er ikke rimeligt, heller ikke sammenlignet med, hvad andre trafikanter straffes med og da slet ikke i forhold til overtrædelsesarten.

- Vi oplever i øjeblikket, at politikerne overreagerer. Den mindste overtrædelse, der bliver påtalt i forbindelse med køre- og hviletid får dem pludselig til at reagere kraftigt - som om skærpede sanktioner er det eneste, man gøre for at få rettet op på tingene. Det samme gælder ved transport af levende dyr.

Over gevind

- Der finder jo mange andre muligheder end sådan at gå over gevind, som det sker i spørgsmålet om transport af levende dyr og køre- og hviletidsbestemmelserne. Hvad med at benytte sig af alt det forebyggende og også den uddannelsesmæssige mulighed?

Her kunne man jo fra politisk side trække langt mere på branche-organisationerne, siger ITD-formanden og tilføjer:

- I dag virker det som om politikerne siger, at nu har vi gennemført skærpelser, nu kan vi ikke gøre mere. Den hellige grav er vel forvaret, hvis blot vi skriver bødestørrelsen kraftigt op eller laver nogle sanktioner omkring for dyretransport, som helt strider mod EU-reglerne.

- Her har det politiske taget en uheldig vending i forhold til den fornuftige måde, som ellers præger forholdet mellem politikerne og de udøvende parter. Vi er faktisk temmelig nervøse for, at det er den måde man i fremtiden vil håndtere problemerne på. Det er vi skeptiske overfor, for vi tror ikke, at det giver de resultater, som politikerne har ønsket sig.

- Jeg håber dog, at vi fortsat kan have en god og konstruktiv dialog omkring vores erhverv med de danske folketingspolitikere, siger Mogens Therkelsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111