Kritik af døgn-overhalingsforbud
Nu er undertavlerne med tidsbegrænsningen af overhalingsforbudet for lastvogne blevet fjernet fra Vejlefjordbroen, som er en motorvejsstrækning.
- Denne ændring til et døgnet rundt overhalingsforbud for lastvogne er helt uden fornuft. Hvem kan have ondt af at en lastvogn f.eks. overhaler klokken to om natten, hvor der trods alt er yderst begrænset trafik, spørger vognmand Jørgen E. Jensen Juelsminde.
- I bund og grund er overhalingsforbudet for lastvogne på motorvejene et myndighedsskabt problem, siger vognmanden.
- Før man fik disse tåbelige hastighedsbegrænsere i lastvognene, var der ikke noget problem. Skulle en lastvogn overhale, så trådte chaufføren på speederen og kom forbi i en fart. Overhalingsforbudet er blot et syndrom på det virkelige problem: nemlig at motorvejenes kapacitet på de strækninger, hvor der er overhalingsforbud for lastvogne, ganske enkelt er for lille.
- Og hvorfor skal det gå ud over uskyldige førere af lastvognstog. Der sker nemlig det uheldige, at trafikken med overhalingsforbudet bliver afviklet endnu langsommere. Nu kører lastvognene langsomt inde i højre spor, mens alle personbiler kører i venstre spor – også dem, der kører med samme hastighed som lastvognene, og ingen kommer hurtigt frem. Når overhalingsforbudet så ophører, får man bare masser af overhalinger – så har man bare flyttet problemet. Hvis man lige kigger over på den anden side af dammen, så vil man se, at lastvognene ikke er udstyret med nogen form for hastighedsbegrænsere, og ingen bliver sure fordi et lastvognstog overhaler. I yderste konsekvens kan man lige så godt afskaffe motorvejene, når alle alligevel skal køre på en lang række. Målet med motorvejene er jo netop en så gnidningsløs afvikling af trafikken som muligt – og vel at mærke for alle trafikanter, slutter vognmand Jørgen E. Jensen.
-----