Nye bødetakster presser vognmændene
Allerede nu begynder chauffører og vognmænd at mærke presset fra de kommende bødetakster og stramninger af sanktioner inden for bl.a. køre- og hviletid
De nye bødetakster, der i grelle tilfælde kan bevæge fra 100.000 kroners klassen op i millionklassen, betyder ændrede tider for vognmændene. Der skal være helt styr på, hvad der er køretid, og hvad der er hviletid. Chauffører, der kører i fast regi for speditions- og kørselsrekvirenter, og hvor vognmændene stort set har overladt disponeringen til chaufføren og kundens disponent, er nødt til at have redskaber, som gør det muligt for chaufføren selv at holde styr på køre- og hviletiderne. Og med en kommende digital fartskriver går det simpelthen ikke, hvis der ikke er styr på forholdene.
Med de forøgede kontrolmuligheder vil mange vognmænd kunne se frem til helt uoverskuelige bøder.
Derfor begynder mange vognmænd nu at kigge på styringssystemer, som kan hjælpe til med at holde styr på forholdene.
En virksomhed, der virkelig har mærket det øgede fokus på disse forhold, er Henckel-gruppen i Rødby, hvor John Henckel udtaler til e-nyt, at man aldrig nogensinde før har oplevet en tilsvarende efterspørgsel efter Time Guiden, der er et værktøj som kan overvåge kørslen og hjælpe med at holde styr på køre- og hviletiderne.
-----