Hvor er proportionerne
Der bliver afholdt kurser og møder i stor stil for at sikre, at både vognmænd og chauffører er med på, hvor vigtigt det er at bakke op om udviklingen af en stadigt bedre færdselskultur ? som en naturlig del af den ansvarlighed, der i dag præger vejgodstransporten.
Det er holdningerne, det handler om, og så længe der fra branchen side er vilje til at påtage sig medansvar for adfærden på vejene, går det fremad.
Derfor er det også et skridt den modsatte vej, når politikerne med de nye regler i færdselsloven, som træder i kraft den første september, vælger at banke til med kraftigt skærpede sanktioner og store bøder for selv de mindre overtrædelser.
Det er i nogle tilfælde at skyde gråspurve med kanoner. Og det er en nem løsning fra lovgivernes side blot at stramme op på straffe og sanktioner.
Bøderne og frakendelserne af kørekort er ofte helt ude af proportion med de overtrædelser, der begås. Farlig og hensynløs kørsel og trafikadfærd skal der naturligvis skrides ind overfor med det samme. Ligegyldighed må stoppes - men i en hverdag i en vognmandsvirksomhed er der så mange praktiske situationer, hvor et sæt helt stramme regler kommer på prøve, at det selv med den bedste vilje er svært aldrig at begå fejl og ramme en smule ved siden af.
Overtrædelser skal straffes, men derfra og så til at ramme en ellers ansvarlig erhvervsudøver på sit levebrød gennem hensynløst skrappe bøder og sanktionerm er der et stykke vej. Der skal være en sund smidighed for at få tingene til at køre på en fornuftig måde. Og det går begge veje.
-----