23948sdkhjf

Transportsituationen er pludselig omvendt

Det har jo altid været det eksporterende gods, der har været det bestemmende udgangspunkt for os, men i dag er udviklingen ved at vende, siger formanden for ITD og adm. direktør for HP Therkelsen A/S, Mogens Therkelsen.

- Hvor man før som eksportvognmand primært tænkte på, hvor går en tur hen, hvor lander godset, så er det i dag vendt om, så man i mange tilfælde siger: ?Vi skal bruge lastbiler dér eller dér?. Eller: ?Vi har ikke biler nok i f.eks. Ruhr-området eller i det tidligere Østtyskland?, forklarer han.

Danmarks Statistik kunne jo forleden fortælle, at Danmark på ti år har fordoblet sin import af levnedsmiddelprodukter fra 10 til 20 milliarder kr.

ITD gennemførte en særskilt grænsetælling, hvor vi kunne registrere, at de danske eksportvognmænd tabte markedsandele. Og det er jo rigtigt, men med den vigtige tilføjelse, at der ? heldigvis ? er sket det, at de danske lastbiler blot har fået andre nummerplader på. Så i realiteten er det ikke tale om, at de mister markedsandele men, at de tilpasser sig markedssituationen.

- De lokaliserer sig der, hvor produktionsomkostningerne er optimale i forhold til den internationale konkurrence. Og på den måde beholder de både kunder og gods. I princippet er det jo ligegyldigt for en forretning, om man kører på kinesiske, tyske eller danske nummerplader, så længe de danske eksportvognmænd er med inden for deres muligheders område ? det er jo ikke muligt for dem at arbejde i Kina, hvor så mange andre virksomheder flytter produktionen hen.

- Vore muligheder ligger i at gå til Tyskland, til Luxembourg og til Polen.

Forandringsparat

Og her kommer det os i høj grad til gode, at de danske eksportvognmænd og transportudøvere har både en høj forandringsparathed og den nødvendige viden og kompetence til at hurtigt kunne omstille sig til et andet marked.

Og ved at gennemføre disse forandringer og bruge mulighederne i andre lande, så står vi jo pludselig også med chancen for at få et helt andet kunde-klientel.

Det kan udmærket være ens danske kundeforhold, som gør det nødvendigt at flytte til Tyskland eller Polen. Men når man så er kommet ind på markedet her, så står man måske med helt uanede muligheder.

- Det har vi selv oplevet i H.P. Therkelsen ved at flytte til Tyskland og derfor har vi også overvejelser om etablering i Polen.

- Så selv om det oprindeligt er på grund af nogle bestående kundeforhold, hvor kundevirksomheden flytter til udlandet med nogle produktionsenheder, så kan man som vognmandsvirksomhed få noget ekstra ud af at flytte med, siger Mogens Therkelsen.

Han ser de ændrede forhold som en følge af både forbrugsvaner og globalisering:

- Vi danske bliver mere og mere internationale og er ikke så nøjeregnende med, om vi nu spiser danske eller udenlandske produkter. Det gælder både mejeri-produkter, kød og andet.

- Og samtidig spiller globaliseringen ind. Det har været meget omtalt, at fødevare-virksomheder og slagterier flytter produktionen til Tyskland eller Polen. Det er godt nok levende svin, man kører af sted til disse lande og slagter, men efter endt bearbejdning vender de jo hjem som importvarer til det danske marked.

Tager imod udfordringen

H.P. Therkelsen er blandt de transportvirksomheder, der for alvor har taget imod udfordringen fra de åbne markeder. Man har selv gennemført en omstillingsproces, som har resulteret en klart øget konkurrence-evne og deraf følgende markant fremgang i indeværende år.

Det følges op af nye investeringer i både materiel og bygninger ? herunder en udbygning med omkring 1000 kvadratmeter køle- og lagerfaciliteter. Og staben er også vokset, så man i dag har ca. 150 biler og beskæftiger 165 mennesker.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078