23948sdkhjf

Usikkerhed om dyretransporter

Danske dyretransportører ved stadig ikke, om de er købt eller solgt efter, at EU-Kommissionen skulle have advaret om, at de nye danske særregler om dyretransporter er i strid med EUs regler, påpeger DTL

- De danske særregler har været undervejs i årevis. Vi havde klart foretrukket at bevare de gældende regler fulgt op af øget myndighedskontrol. Det havde gavnet dyrevelfærden. Nu er resultatet, at vi står med en uklarhed om, hvorvidt de danske særregler overhovedet gælder i EU, siger Morten Lindbo.

- Ventetiden har betydet, at danske transportvirksomheder ikke har kunnet investere i nye eksportbiler, som koster cirka to millioner kr. stykket. Med den fornyede usikkerhed kan de fortsat ikke investere i nye biler og indrette sig på det stærkt konkurrenceprægede eksportmarked. Det er helt afgørende, at al usikkerhed bliver fjernet snarest, fastslår han.

Advarede ministeriet

Det er oplysninger i pressen, der stiller spørgsmålstegn ved, om justitsministerens nye regler for dyretransporter over 8 timer med hensyn til arealkrav og inspektionshøjde er i overensstemmelse med EU-reglerne.

- Vi kender ikke baggrunden for påstandene i pressen, men alene det, at der rejses tvivl om lovmæssigheden af de nye regler, skaber usikkerhed i branchen med hensyn til investeringer i nyt materiel, siger Morten Lindbo, som oplyser, at DTL gentagne gange i den lange, forudgående proces har advaret ministeriet imod, at der laves regler i strid med EU-lovgivningen.

- Vi har da også fået klart tilkendegivet fra Justitsministeriet, at den slags ikke vil være tilfældet. Derfor måtte vi også blot konstatere, at lovgiverne politisk set ønsker strammere regler, og at flertallet for dette har været massivt.

- Hvis det nu alligevel viser sig, at der er problemer med EU-lovgivningen skaber det først og fremmest usikkerhed i erhvervet omkring fremtidige investeringer, og det er fuldstændigt urimeligt over for virksomhederne, der skal indrette sig på de nye betingelser. DTL er sammen med HTS i dialog med justitsministeriet omkring de seneste udmeldinger i dagspressen

Morten LIndbo peger på, at Justitsministeriet tidligere har fået oplyst, at investeringerne for den krævede inspektionshøjde vil være i størrelsesordenen 75.000 ? 150.000 kr. for ombygning af et eksisterende vogntog.

- Hvis de nye regler strider mod EUs regler, så stiller man ikke bare erhvervet i en unødvendig ringe situation. Man gør også Danmark til lovovertræder på erhvervets bekostning, siger han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11