To og firebenet sports-SUV
Det er ikke nogen let designopgave, at parre en firehjulstrækker med en personbil. For hvor meget personbil skal der tilsættes en terrængænger, før man har den optimale kompakte SUV?
Men det lykkedes for Kia med den nye Sportage ? i hvert fald når man spørger hovedmålgruppen ? de bilkøbere, der mest skal bruge bilen på asfalt.
Der er mere personbil end 4X4 i Kia Sportage, der leveres både med tohjuls- og firehjulstræk.
Transport-Tidende har haft lejlighed til at testkøre både den to- og den firebenede Sportage: en benzindrevet med forhjulstræk og en dieseldrevet med 4WD.
Kia Sportage deler teknik med Hyundai Tuscon. Og i lighed med Sportages koreanske brødre, så er begge versioner velkørende biler til civiliseret kørsel på vej og firehjulstrækkerversionen har ganske hæderlige terræntalenter.
Sejtræk i dieselDen 2-liters benzinmotor taber på point til den tilsvarende dieselmotor. Trods et pænt forspring på hestekræfter (142 mod 112 hk), så giver dieselmotorens momentforspring (245 Nm mod 184 Nm) en mærkbar fordel på sejtræk og acceleration over det meste af fartspektret.
Kun ved jyske motorvejshastigheder og deraf følgende høje omdrejninger, er benzinmotoren lidt friskere end CRDi-motoren.
Begge biler har kræfter til læs på krogen, men musklerne rækker ikke til sportslig kørsel med anhænger.
Firehjulstrækket har automatisk kraftfordeling, der flytter trækkraft til baghjulene, når forhjulene taber friktion. Trækfordelingen kan låses på 50/50 ved hastigheder under 40 kilometer i timen.
SummerEn af de ting Sportage fortjener ros for er undervognen. Affjedringen er velafbalanceret og sikrer komfortabel kørsel, selv på dårlig vej. En disciplin som volder mange kompakte SUV-modeller problemer.
Vel og mærke uden der er gået vakkelvorn flyder i Sportage.
Prisen for den ? i 4X4 sammenhæng - bløde undervogn er naturligvis, at terrænkørsel kræver lidt mere forsigtighed ? men ikke for meget.
På minussiden er servostyringen en anelse slatten.
Når det gælder design ude og inde, så vinder Kia Sportage på point over Tuscon ? i hvert fald i denne anmelders optik.
Instrumentbrættet og betjening er konservativ og uden designerspræl. Kvalitetsfornemmelsen er på det jævne og kunne godt tåle en lille opstramning.
Udstyrsgraden ligger pænt oppe på gadget-skalaen med alt hvad man kan forvente i en moderne personbil.
Kommer man om i varerummet, er behovet for en opstrammer mere markant. Ved første øjekast ser tingene ok ud. Men et par forkølede undskyldninger for surringsøjer og en let summen fra plexiglaspladen bag førersædet afslører, at her har importøren sparet rigeligt.
Kia Sportage Vans største styrke er prisen. Kan man nøjes med tohjulstræk og benzinmotor starter herligheden ved en krone under 125.000 før moms. Diesel koster 20.000 kroner ekstra.
4WD ? der kun leveres i dieselversionen (og den 6-cylindrede benzinudgave) starter ved 170.000 kroner før moms.
-----