Parlamentet skyder mod havnedirektiv
Europaparlamentets beskæftigelsesudvalg tog det tunge skyts i brug, da udvalget drøftede EU-Kommissionens let reviderede forslag om direktiv om havnetjenesteydelser. Det oprindelige direktivforslag ? der skal liberalisere markedet for tjenesteydelser som bugsering, lods, og stevedoring ? blev nedstemt i Europaparlamentet kørt før jul 2003.
Det var især parlamentets socialistiske fløj, der med den europæiske fagbevægelses argumenter i hånden vendte tommelfingeren nedad under nedstemningen af direktivforslaget.
Men mens debatten på et møde i beskæftigelsesudvalget for nyligt fik bred opbakning i parlamentet, så er der nu også tydelig borgerlig modstand.
Flere borgerlige udvalgsmedlemmer udtrykte vrede over at Kommissionen genfremsatte et direktivforslag i stort set uændret form, mindre end to år efter det oprindelige forslag faldt.
Officielt fandt flere udvalgsmedlemmer det respektløst over for det demokratisk valgte parlament.
Men ifølge flere kilder skyldes den borgerlige modstand i hvert fald delvist, at organisationer for private havnevirksomheder i en række medlemslande ikke ønsker en liberalisering.
SelvhåndteringDen beske modtagelse i beskæftigelsesudvalget betyder dog langtfra, at direktivforslaget går til bunds.
Et af hovedargumenterne mod en liberalisering, har været frygten for, at skibenes besætninger selv vil laste og losse fragten ? den såkaldte selvhåndtering. Noget som formentlig kun vil være relevant for en ganske lille andel af handelsflåden ? eksempelvis på Ro/Ro.
Mens frygten for tab af ?havne?-arbejderpladser naturligt fylder meget i Europaparlamentets beskæftigelsesudvalg, så vejer andre hensyn ? som søfartens konkurrencedygtighed og miljøhensyn ? formentlig tungere bredt set.
De politiske ambitioner om eksempelvis fremgang på shortsea shipping for at aflaste vejnettet og skåne miljøet harmonerer dårligt med bevarelsen af beskyttede havnetjenester, der forringer konkurrenceevnen markant.
-----