Intermodalt potentiale
Instituttet har for Transport- og Energiministeriet gennemført projektet ?Identifikation af hvilke varetyper og transportafstande, der i særlig grad gør intermodale transporter interessante i forhold til transporter til og fra Danmark?. Projektet er et delprojekt i ministeriets samlede udredning vedrørende strategi til fremme af intermodale transporter til og fra Danmark.
Der er ved projektets gennemførelse lagt vægt på hvilke varetyper og transportafstande, der i særlig grad gør intermodale transporter interessante i forhold til transporter til og fra Danmark. Der er herunder taget hensyn til en rimelig balance i ind- og udgående godsstrømme. På den baggrund leder projektet frem til tre mulige fokusområder for en fremtidig indsats: Holland/Belgien og to områder i Tyskland med centrum i henholdsvis Duisburg og München.
Til Holland/Belgien udgør de interessante mængder 1,9 mio. tons ud af i alt 3,4 mio. tons ad vej med en gennemsnitlig transportafstand på 770 km. Her er kombi-transport af mange årsager ikke særlig attraktiv med f.eks. indleveringstidspunkter sent dag 1 og udlevering i Rotterdam tidligt dag 4. En mulig udfordring kunne være at øge den intermodale transport med inddragelse af nærskibsfarten i denne relation.
Munchen og DuisburgTil Tyskland er den identificerede volumen 2,6 mio. tons ud af i alt 5,0 mio. tons ad vej med en transportafstand på 550 km i gennemsnit. Det er et kritisk niveau ud fra en konkurrencebetragtning i forholdet mellem valg af vejtransport og kombitransport. Der er imidlertid et ikke ubetydeligt marked i det sydlige Tyskland med centrum i München, hvor afstanden på 930 km alt andet lige vil være i favør af kombitransport. Aktuelle indleveringstider er sent dag 1 med udlevering tidligt dag 3, gældende for såvel Duisburg som München. Som et kuriosum kan nævnes, at de samme tider gælder for Verona i Italien.
De til projektet udvalgte case-beskrivelser understøtter på det konkrete plan identifikationen af de generiske varetyper og transportafstande, der i særlig grad gør intermodale transporter interessante i forhold til transporter til og fra Danmark. Det betyder naturligvis ikke, at andre godsmængder kunne være interessante for konkrete transportkæder eller supplerende mængder fra andre varegrupper.
Da projektet kun giver et øjebliksbillede baseret på 2003-tal, er det vigtigt løbende at følge udviklingen i samhandlen. Her sker den kraftigste vækst i Fællesskabets samhandel nu mellem lande, der ikke har en fælles grænse. Det betyder, at de intermodalt egnede mængder vil være stigende til/fra f.eks. destinationer i Baltikum.
FragtkoordinatorUdfordringen for udvikling af flere intermodale transporter kræver en betydelig dedikeret indsats inden for de relationer, hvor der er tilstrækkelig ?trade thickness?. Dels vil der være behov for udvikling af konkurrencedygtige intermodale koncepter, og dels kunne der også være behov for en revurdering og revitalisering af konceptet for den "fragtkoordinator", der blev lanceret i EU-kommissionens hvidbog "Den europæiske transportpolitik frem til 2010 ? det svære valg" kunne være en mulighed.
I det videre arbejde med fremme af intermodale transporter til og fra Danmark vil der blive fokuseret på politiske barrierer, f.eks. rammebetingelser og kommercielle barrierer, f.eks. priser, køreplaner og viden. Ved at satse indsatsen, hvor der er tilstrækkelig trade thickness, vil muligheden for at skabe succes gennem tyngde være større.
-----